Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMisztal, Mariuszpl_PL
dc.date.accessioned2019-07-03T09:13:53Z
dc.date.available2019-07-03T09:13:53Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 1, Studia Romanica 1 (2001), s. [95]-102pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5422
dc.description.abstractArtykuł próbuje odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę w charakterystyce idealnego dworzanina B. Castiglionego odgrywa dobre urodzenie. Na pytanie, czy nobilitas pochodzi z dziedziczenia, czy raczej - w myśl demokratycznej opinii Chaucera - dżentelmenem jest ten, kto postępuje godnie, Castiglione odpowiada, że “dżentelmenem jest się z urodzenia i z pochodzenia z dobrego domu”. Castiglione opiera swój pogląd na teorii dziedziczenia dobrych cech, ale zastrzega, że dziedziczyć możemy jedynie inklinacje do cnoty, rolą zaś wychowania i edukacji jest uczynić z dobrze urodzonego dziecka wartościowego człowieka. Nawet jednak jeżeli bene natus nie będzie zbyt cnotliwy, to i tak będzie wyróżniał się od pospólstwa dobrym urodzeniem.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.titleGenerositas virtus, non sanguis? The importance of noble birth in Castiglione's Perfect Courtieren_EN
dc.title.alternativeGenerositas virfus, non sanguis? Rola dobrego urodzenia w charakterystyce idealnego dworzanina B. Castiglionegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord