dc.contributor.author | Misztal, Mariusz | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2019-07-03T09:13:53Z | |
dc.date.available | 2019-07-03T09:13:53Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.citation | Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 1, Studia Romanica 1 (2001), s. [95]-102 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/5422 | |
dc.description.abstract | Artykuł próbuje odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę w charakterystyce idealnego
dworzanina B. Castiglionego odgrywa dobre urodzenie. Na pytanie, czy nobilitas pochodzi
z dziedziczenia, czy raczej - w myśl demokratycznej opinii Chaucera - dżentelmenem jest
ten, kto postępuje godnie, Castiglione odpowiada, że “dżentelmenem jest się z urodzenia
i z pochodzenia z dobrego domu”. Castiglione opiera swój pogląd na teorii dziedziczenia
dobrych cech, ale zastrzega, że dziedziczyć możemy jedynie inklinacje do cnoty, rolą zaś
wychowania i edukacji jest uczynić z dobrze urodzonego dziecka wartościowego człowieka.
Nawet jednak jeżeli bene natus nie będzie zbyt cnotliwy, to i tak będzie wyróżniał się od
pospólstwa dobrym urodzeniem. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.title | Generositas virtus, non sanguis? The importance of noble birth in Castiglione's Perfect Courtier | en_EN |
dc.title.alternative | Generositas virfus, non sanguis? Rola dobrego urodzenia w charakterystyce idealnego dworzanina B. Castiglionego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |