• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wiosna Ludów w polskich podręcznikach historii

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Wiosna Ludów w polskich... (186.4KB)
Autor:
Mazur, Janina
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 3, Studia Historica 1 (2001), s. [255]-258
Język: pl
Data: 2001
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The problem of the Springtime of the Nations has an extensive coverage in Polish history textbooks. It is included twice in the curriculum; first at the elementary, and then at the secondary school level. The present article raised questions about how the contents related to the Springtime of the Nations are presented in Polish history textbooks, and how those textbooks refer to revolutionary events and the national uprising in Hungary. The conducted enquiry enabled the author to observe two methodological approaches to the issue discussed in the analysed textbook data. According to one of them, the conventional approach, historic events that take place in particular countries are presented in a chronological and comparative way. The second one treats the historical process more globally and textbook authors view the springtime of the Nations as a kind of process which results from civilisation and cultural changes, and in which events in particular countries are inextricably connected with one another and have far-reaching consequences. Polish history textbooks deal with the Hungarian Springtime in sufficient detail, covering a range of topics from the liberal-national opposition in Hungary to 1848-49 events and the participation of Poles with special emphasis on general Jozef Bern, a hero of both nations. The article was delivered at the International Conference of History Methodologists in Hungary (Keszthely, 1998).
URI
http://hdl.handle.net/11716/5689
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2001, Studia Historica 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image