Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSiwek, Ryszardpl_PL
dc.date.accessioned2019-09-04T11:44:13Z
dc.date.available2019-09-04T11:44:13Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 18, Studia Romanica 2 (2003), s. [23]-33pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5711
dc.description.abstractW masce i maskaradzie, wszechobecnych motywach malarstwa Jamesa Ensora, zawarte j est paradoksalne przesłanie; nie służą one zakryciu, przeciwnie obnażaj ą hipokryzję jednostki i społeczeństwa, są wyrazem zafałszowanej powszechnie tożsamości. Sugestywność przewrotnego zamysłu mistrza z Ostendy ma swoje korzenie w kulturze ludowej, odwołuje się też do wielkiej tradycji malarstwa flamandzkiego (Bosch, Brueghel). Demaskatorska wizja świata, choć nie wolna od doktrynalnych przesłanek, uznawana jest powszechnie za na tyle nowatorską, iż jej autora obwołano jednym z prekursorów sztuki XX wieku. Okazuje się ona również źródłem inspiracji literackiej. W dramatach M. de Ghelderode'a czy opowiadaniach G. Prevota odnaleźć można literalne odniesienia.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleJames Ensor ou le piège du masquefr_FR
dc.title.alternativeJames Ensor czyli pułapka maskipl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord