dc.contributor.author | Pychowska, Joanna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2019-10-09T08:21:34Z | |
dc.date.available | 2019-10-09T08:21:34Z | |
dc.date.issued | 1987 | |
dc.identifier.citation | Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1987, Z. 113, Prace Romanistyczne 2, s. [149]-163 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/6147 | |
dc.description.abstract | Artykuł ten stawia sobie za cel wykazanie widocznych zbieżności w konstrukcji dwóch powieści-rzek: Jean-
Christophe Romain Rollanda i Meurtres Charles Plisniera.
Jean-Christophe, jak każda powieść-rzeka, tematycznie zbliżona jest do epopei. Kompozycyjnie jest to powieść
polifoniczna, z wieloma wątkami fabularnymi oraz wieloma punktami widzenia. Romain Rolland nazywa również Jana-
Krzysztofa symfonią literacką.
Analiza krytyczna jednoznacznie wykazuje, iż powieść Plisniera w pełni odpowiada budowie powieści rzeki. Charles
Plisnier traktuje powieść jako architekturę i symfonię, a w kompozycji za najważniejsze jej cechy uważa
kontrapunkt i wielowątkowość. Głównym motywem jest tu walka dwóch protagonistów ze światem „faryzeuszy” oraz
poszukiwanie przez nich wyższych wartości prowadzących ku zbawieniu. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.title | Charles Plisnier, héritier de la conception du roman-fleuve de Romain Rolland | fr_FR |
dc.type | Article | pl_PL |