Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorKastory, Andrzejpl_PL
dc.date.accessioned2019-11-05T16:40:38Z
dc.date.available2019-11-05T16:40:38Z
dc.date.issued1989
dc.identifier.issn0137-5873
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6375
dc.description.abstractObecny zeszyt Rocznika Naukowo-Dydaktycznego WSP różni się od większości dotychczasowych, prezentujących prace z dziedziny historii. W całości bowiem poświęcony został jednemu okresowi historii powszechnej, obejmującemu lata 1918-1945. Wybór ten nie jest przypadkowy, gdyś polskie podręczniki historii powszechnej w zasadzie nie wybiegają poza rok 1918. Wprawdzie literatura dotycząca okresu międzywojennego i lat II wojny światowej jest obfita, jednakże wyraźnie odczuwa się brak ujęć syntetycznych, które można by wykorzystać w pracy dydaktycznej. Rzecz jasna, prezentowany tu zbiór nie jest w stanie wypełnić tej luki. Wszelako naszym zamierzeniem było całościowe opracowanie kilku zagadnień w sposób, który łączyłby wyniki własnych badań szczegółowych z zapotrzebowaniem na ujęcia syntetyzujące. Uznalibyśmy za swój sukces, gdyby poszczególne teksty mogły służyć za podstawę do przygotowania ćwiczeń. Nie proponujemy czytelnikowi artykułów o charakterze popularnym. W istocie prezentowane tu tematy w każdym wypadku są wynikiem szerszych badań, prowadzonych często w oparciu o archiwalia obce, zawsze zaś w oparciu o dokumenty i opracowania, które już choćby ze względów językowych dla wielu osób bywają niedostępne. W sumie, niniejszy zbiór ułatwić winien nauczanie historii powszechnej. Byłoby dobrze, gdyby mógł stanowić również zachętę (w miarę bardzo skromnych możliwości wydawnictwa) do prowadzenia badań nad najnowszą historią powszechną. Bez jej znajomości bowiem nie może być mowy o właściwym rozumieniu dziejów ojczystych. Szczególnie wypada podziękować Kolegom z Instytutu Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego - docentowi dr hab. Michałowi Pułaskiemu i doktorowi Wojciechowi Rojkowi, a także docentowi dr hab. Andrzejowi Mani z Instytutu Nauk Politycznych UJ za okazaną gotowość do współpracy w realizacji niniejszego tomu i przedstawienie interesujących tekstów. Chcielibyśmy także w przyszłości móc liczyć na udział Kolegów zarówno z Uniwersytetu Jagiellońskiego, jak i z innych ośrodków. W wypadku powodzenia naszego przedsięwzięcia, pragnęlibyśmy bowiem pracę tę kontynuować.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.titleRocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 128. Prace Historyczne 14pl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord