Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKwaśna, Teresapl_PL
dc.date.accessioned2019-12-18T08:36:45Z
dc.date.available2019-12-18T08:36:45Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1991, Z. 139, Prace Romanistyczne 3, s. 5-31pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6604
dc.description.abstract„Histoire comique de Francion” Charlesa Sorela jest jedną z najciekawszych powieści francuskich XVII-ego wieku, powstałych z inspiracji hiszpańskiej powieści pikarejskiej. Dzieło Sorela łączą z tym gatunkiem powieści struktura narracji oraz charakter głównego bohatera Franciona, który ma wiele cech wspólnych z hiszpańskim „picaro”. Francion jest jednocześnie bohaterem barokowym. Jego potrzeba intensywnego przeżywania przyjemności, skłonność do ostentacji i ciągłych przemian, koncepcja świata jako wielkiego teatru, w którym każdy gra jakąś rolę – to elementy, które najpełniej świadczą o związku bohatera sorelowskiego z filozofią baroku. Francion jest libertynem w podwójnym sensie tego pojęcia – na płaszczyźnie moralności i metafizyki. W dziele Sorela dwie koncepcje artystyczne, pikarejska i barokowa, splatają się ze sobą w ciekawą formę jakby podwójnej autobiografii, gdyż Francion, podobnie jak Sorel uważa siebie za twórcę, autora opowieści o samym sobie. To nowe spojrzenie na stosunek pisarza do własnego bohatera, jak i roli artysty w społeczeństwie stawia powieść Charlesa Sorela w rzędzie najciekawszych osiągnięć literackich tamtej epoki.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleLe picaresque et le baroque dans „L’Histoire comique de Francion” de Charles Sorelfr_FR
dc.title.alternativeKoncepcja pikarejska i barokowa w „L'Histoire comique de Francion” Karola Sorelapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord