Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWielgosz, Wandapl_PL
dc.date.accessioned2019-12-18T08:43:14Z
dc.date.available2019-12-18T08:43:14Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1991, Z. 139, Prace Romanistyczne 3, s. 33-56pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6605
dc.description.abstractW części wstępnej artykułu usiłowano nakreślić ewolucję postaw wobec problemu śmierci i towarzyszącemu mu niepokojowi egzystencjalnemu w filozofii i w teatrze. Następnie poprzez analizę sztuk I-go okresu twórczości teatralnej Maeterlincka („La Princesse Maleine”, „L'Intruse”, „Intérieur”, „Les Aveugles” i „Les Sept Princesses”) starano się wykazać nowatorstwo belgijskiego dramaturga w potraktowaniu tematu śmierci i wprowadzeniu atmosfery nieustannego zagrożenia. Już na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia młody wówczas poeta symbolista stworzył dramaty statyczne, dramaty niepokoju, pasywnego oczekiwania bezsilnych bohaterów na dokonanie się przeznaczenia. Autorowi udało się przepełnić je atmosferą rzadko spotykanego napięcia, a zarazem jakby snu na jawie. Efekty te osiągnął dzięki odpowiedniemu operowaniu językiem dramatycznym, nadaniu specyficznej funkcji dialogowi, schematyzacji postaci, przedstawieniu dwoistości istoty ludzkiej i innym środkom wyrazu czyniącym Maurice Maeterlincka prekursorem Becketta i Ionesco.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleL’atmosphère de l’angoisse dans le théâtre de Maurice Maeterlinckfr_FR
dc.title.alternativeAtmosfera niepokoju w teatrze Maurice’a Maeterlinckapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord