Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPychowska, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2019-12-18T08:47:38Z
dc.date.available2019-12-18T08:47:38Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1991, Z. 139, Prace Romanistyczne 3, s. 57-75pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6606
dc.description.abstractPostaci Plisniera rzadko ewoluują, co pozbawia je prawdy psychologicznej. Często przybierają one cechy gigantyczne, zbliżające je do bohaterów romantycznych, a czasem nawet do marionetek. Portrety postaci, szczególnie kobiecych, są raczej leksykalnie proste, konwencjonalne; autor powtarza te same epitety lub posługuje się synonimami. Portret nigdy nie stanowi „obiektywnego” opisu, ale najczęściej służy do podkreślenia opozycji: pozytywny/negatywny, wiedza/niewiedza, prawda/maska. Opozycje te funkcjonują albo wewnątrz postaci, podkreślając ich złożoność i względność sądów, albo dotyczą antynomicznych par. Wybór imion nie jest sprawą przypadkową. Nawiązują one bądź do archetypu kulturalnego, bądź też zawierają przeróżne konotacje symboliczne. Czasem wreszcie przy wyborze imion czy nazwisk dostrzegamy wyraźną motywację fonetyczno-graficzną.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleLa technique du portrait féminin dans les romans de Charles Plisnierfr_FR
dc.title.alternativeTechnika portretowania postaci kobiecych w powieściach Karola Plisnierapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord