• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kazimierz Franciszek Stęplowski o nauczaniu historii

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Kazimierz Franciszek Stęplowski... (162.8KB)
Autor:
Krukowski, Jan
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 29, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 1 (2005), s. [88]-95
Język: pl
Data: 2005
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Kazimierz Franciszek Stęplowski (1700-1772), a teacher in the academic colonies, professor and nine-time Rector of the Cracovian University contributed to popularising history teaching. In 1762, in the project on improvement of Nowodworski Schools, he limited the number of Latin poets on the reading list in order to extend history teaching, which in the two lower grades, according to him should be lectured in Polish. In 1769, he established foundations for the Cracovian University, one of which concerned teaching history as a school subject. His resolutions were included in the last will prepared on May 31st, 1769. He settled the financial basis of the foundation, and allotted part of the income received from rent of the principal sum for a separate post of the teacher of history and geography, and for newspapers to be read twice a week, whereas the received information on countries and cities was to be indicated on maps, and to expand knowledge on political systems, religion, customs and history. On days without press reading, there should be a reading on the lives of saints, map reading of their places of birth, education, conduct, work and tomb. Kazimierz Stęplowski combined teaching of history with geography and presented didactic clues that were based on visual teaching of those subjects.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7048
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2005, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image