Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorUtracka, Dorotapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-06T19:23:36Z
dc.date.available2020-10-06T19:23:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 186, Studia Poetica 3 (2015), s. [36]-67pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/8267
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe texts is an attempt to make a cross-sectional study of the philosophy and aesthetics of a fragment in the literature-history evolution of the phenomenon, from the Romantic “opening of a work”, “a form in motion”, the concept of the “grainy nature” of style and separation of the relation of a part to the whole, through the mosaic, collage nature of performing the idea of fragmentation in the arts of Modernism, to the norms of post-modern affirmation of the phenomenology of «fragmenting». In the space of different meanings the author tries to find those that most strongly define the language of the post-modern culture. The core of the theoretical-literary discussion is a broadly understood dialectics of the whole and of a part as considered paradigmatically, that is as the patterns and models of description, interpretation, the strategy of thinking and creating (the “sense of chaos” and the classical “idea of order”), and the peculiarly understood philosophy of culture, whose aesthetical, epistemological, and axiological dimension is signed by a broadly understood idea or break-up and disintegration, unpredictability, incoherence, inconclusiveness, nonlinear shapes. The discussion of the poetics of a fragment concerns the problems such as: the formal-aesthetic status of a workfragment, the relationship between the fragment and the whole (unity and partiality), and the nature of the oppositions: unity-multiplicity, whole-detail, finiteness-infinity, point-universe, different dimensions and functions of fragmentality (aesthetical-cognitive, axiological, structural-composition, genologic, and interpretational).en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjecttexten_EN
dc.subjectsignsen_EN
dc.subjecthipertextualityen_EN
dc.subjectfragmenten_EN
dc.subjecttransgressionen_EN
dc.subjectliminalityen_EN
dc.subjectinexpressibilityen_EN
dc.subjectincoherenceen_EN
dc.subjectinconclusivenessen_EN
dc.subjectchaosen_EN
dc.subjectorderen_EN
dc.subjectidentityen_EN
dc.subjectsubjectivityen_EN
dc.subjectmodernismen_EN
dc.subjectpostmodernismen_EN
dc.subjectdeconstructionen_EN
dc.subjectmulti-mediaen_EN
dc.subjecthybridityen_EN
dc.subjectconvergenceen_EN
dc.titleTransgresje i liminalność tekstu. Między estetyką fragmentu. a „karnawałem” transmedialnościpl_PL
dc.title.alternativeTransgression and liminality of a text. Between the aesthetics of a fragment and the “carnival” of the transmediaen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord