dc.contributor.author | Stroiński, Paweł | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-10-07T19:29:40Z | |
dc.date.available | 2020-10-07T19:29:40Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 185, Studia Historicolitteraria 15 (2015), s. [140]-147 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/8336 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | The analysis is concerned with the relations between representation of war in American
cinema and its cultural memory based on Steven Spielberg's Saving Private Ryan (USA
1998). Based on concepts such as cultural memory, postmemory, representation and realism,
multiple aspects of a film work were analyzed: the plot, image, sound, and John Williams'
musical score. Hollywood war films through referencing genre traditions, patriotic musical
style and iconic imagery are capable of influencing the ways society remembers and imagines
war. In case of Saving Private Ryan filming techniques used for the combat scenes play
a particular role. Influenced by the original World War II combat documentaries the
filmmakers achieved the viewer's full immersion in depicted combat, as opposed to the older
war cinema, where technological means allowed the camera to only observe the events. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | film batalistyczny | pl_PL |
dc.subject | Szeregowiec Ryan | pl_PL |
dc.subject | Steven Spielberg | pl_PL |
dc.subject | pamięć zbiorowa | pl_PL |
dc.subject | reprezentacja | pl_PL |
dc.subject | combat film | en_EN |
dc.subject | Saving Private Ryan | en_EN |
dc.subject | Steven Spielberg | en_EN |
dc.subject | collective memory | en_EN |
dc.subject | representation | en_EN |
dc.title | Szeregowiec Ryan, czyli wojna i (a) pamięć | pl_PL |
dc.title.alternative | Saving Private Ryan. War and (vs) memory | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |