L’image de la mère dans La Civilisation, ma Mère!... de Driss Chraïbi
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gubińska, Maria
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 49, Studia Romanica 3 (2008), s. [48]-55
Język: fr
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Driss Chraïbi (ur. 1926) jest pisarzem marokańskim piszącym w języku francuskim. Jego
pierwsze powieści i opowiadania mają charakter demaskatorski. Chraïbi krytykuje w nich
zarówno tradycyjne, usankcjonowane przez religię instytucje życia rodzinnego i społecznego,
jak i wpływ kolonializmu francuskiego. Wyrażał bunt przeciwko krępującym człowieka
zwyczajom i obyczajom (Le passé simple /Czas przeszły dokonany/ 1954), czym się naraził
na krytykę ze strony kół zachowawczych; później odszedł od tematyki regionalnej i zajął się
problematyką miejsca i kondycji człowieka we współczesnym świecie.
Analizowana tutaj powieść La Civilisation, ma Mère!... (1972) naznaczona jest piętnem
utraty, alienacji, poszukiwania własnej tożsamości. W utworze tym historia i bajkowość
spotykają się, by pod pozorem zabawnej historii ‘ucywilizowanej’ marokańskiej matki pokazać
trudności w dialogu kultur: szeroko rozumianego Orientu i Zachodu.