Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 172. Studia Paedagogica 4. Interdyscyplinarne ujęcie procesu wspierania osób ze specjalnymi potrzebami
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Brzdęk, Ewa
Sitarczyk, Maja
Redaktor:
Brzdęk, Ewa
Sitarczyk, Maja
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2299-2103
Język: pl
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Podmiotowość osoby ze specjalnymi potrzebami we współczesnym świecie wyznacza
różne kierunki wspierania ich rozwoju i zaspokajania potrzeb życia codziennego.
Proces wspierania dotyczy wielu aspektów w wymiarze społecznym, instytucjonalnym,
jak również na poziomie bezpośrednich kontaktów międzyludzkich.
Ze względu na szybkie tempo zmian społecznych, obejmujące niemal wszystkie
dziedziny wiedzy oraz postęp techniczny, istnieje potrzeba perspektywicznego spojrzenia
na możliwość udzielania wsparcia grupie osób ze specjalnymi potrzebami.
Szczególny nacisk w ostatnich latach kładzie się na stymulowanie rozwoju
w ramach wczesnego wspomagania (wczesnej profilaktyki i prewencji). Systemowe
oddziaływanie specjalistów wielu dziedzin (nauk humanistycznych, społecznych
i ścisłych) zwiększa szansę na aktywne uczestnictwo osób ze specjalnymi potrzebami
w życiu rodzinnym i społecznym. W całokształcie interdyscyplinarnej współpracy
procesu wspierania warta podkreślenia jest również sztuka porozumiewania
się i osiągania porozumienia, która wzmacnia poczucie godności, sprawstwa i podmiotowości.
Wobec tego, nadrzędnym celem polityki społecznej wobec osób ze specjalnymi
potrzebami powinien być nieograniczony dostęp do korzystania z wielu
interdyscyplinarnych form pomocy, opieki i ochrony.
Szeroko rozumiane transdyscyplinarne ujęcie procesu wspierania osób ze specjalnymi
potrzebami sprowokowało autorów prac zamieszczonych w niniejszym
tomie do ujawnienia własnych przemyśleń, dociekań naukowych i przedstawienia
praktycznych rozwiązań. Każdy z artykułów zwraca uwagę na określony wycinek
rzeczywistości zróżnicowanej grupy osób ze specjalnymi potrzebami. Teksty podzielono
na trzy główne obszary tematyczne, które dotyczą: współczesnych sposobów
wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
form wsparcia dla osób dorosłych; współczesnych aspektów wspierania
porozumiewania się osób ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi.
Mamy nadzieję, że artykuły dostarczą cennych informacji oraz pobudzą do
dalszych refleksji i badań na temat podnoszenia jakości życia osób ze specjalnymi
potrzebami, odnalezienia przez nie własnego, niezależnego i należnego im miejsca
w świecie.
Dziękujemy Autorom artykułów za otwartą postawę oraz recenzentom za cenne
sugestie i uwagi.