Retoryka (klasyczna) vs retoryczność (ponowoczesna). Analiza retoryczna polemiki naukowej. Przypadek Jakuba Z. Lichańskiego i Michała Rusinka
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Ryszkiewicz, Mirosław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [38]-54
Język: pl
Słowa kluczowe:
humanizmretoryka
retoryczność
perswazja
polemika
spór
humanism
rhetoric
rhetoricity
persuasion
polemic
dispute
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule podjęta została próba opisania sporu w teorii (literatury) na przykładzie polemiki
Panów Profesorów Jakuba Z. Lichańskiego i Michała Rusinka. Publiczna dyskusja tych uczonych
prowadzona była głównie na łamach najważniejszych periodyków polskiej humanistyki
w początkach pierwszej dekady XXI wieku, a dotyczyła sposobu rozumienia retoryki, którą
prof. Lichański pojmuje tradycyjnie, choć zarazem nowocześnie, natomiast prof. Rusinek
ujmuje retorykę w wymyślnych kategoriach ponowoczesności. Metodę opisu tego sporu
przewrotnie oferuje sama retoryka (klasyczna), która integruje tekstowy, komunikacyjny
i kontekstowy aspekt każdej wypowiedzi, ukazując jej perswazyjną, czyli poznawczą, wychowawczą
i estetyczną, funkcję. Nawet publikacji naukowej, zwłaszcza polemicznej. The article is an attempt to describe the dispute in the theory of literature, as exemplified
by a polemic between Professor Jakub Z. Lichański and Professor Michał Rusinek. The
public dispute of these scholars was mainly conducted in the issues of some major Polish
humanities periodicals at the beginning of the first decade of the 21st century and concerned
the perception of rhetoric, which Prof. Lichański understands in a traditional but at the
same time modern way, while prof. Rusinek applies conceptually sophisticated categories
of postmodernity. Surprisingly, the method of describing this polemic is offered by classical
rhetoric itself, which integrates textual, communicative and contextual aspects of each
statement, demonstrating its persuasive, i.e.: cognitive, educational and aesthetic functions.
Even in the case of a scientific dissertation, particularly, a polemical one.