O komecie „systemowej” myśli Johannesa Immanuela Volkelta i jej randze dla Ingardenowskiej filozofii sztuki
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Garlej, Beata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [55]-64
Język: pl
Słowa kluczowe:
Johannes Immanuel VolkeltSystem der Ästhetik
współwidzenie (Mitsehen)
współsłyszenie (Mithören)
wygląd (das Aussehen/die Ansicht)
Roman Witold Ingarden
Johannes Immanuel Volkelt
System der Ästhetik
co-seeing (Mitsehen)
co-hearing (Mithören)
aspect (das Aussehen/die Ansicht)
Roman Witold Ingarden
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Problematyka artykułu skupia się na kwestii przez badaczy literatury w dużej mierze zapoznanej
– randze rozważań Johannesa Immanuela Volkelta zawartych na kartach jego dzieła
System der Ästhetik dla filozofii sztuki Romana Witolda Ingardena. Przez odniesienie się
do wybranych fragmentów tomu pierwszego, zatytułowanego Grundlegung der Ästhetik,
autorka stara się dowieść niebagatelnej roli myśli niemieckiego filozofa zwłaszcza dla
Ingardenowskiej koncepcji wyglądów. Utarte przekonanie co do hegemonii Husserliańskiej
inspiracji w tym zakresie podaje w wątpliwość, popartą ponadto faktem ewoluowania wskazanej
koncepcji w ujęciu krakowskiego filozofa. The article focuses on the issue which literary scholars are – to a large extent – well acquainted
with, namely the influence of Johannes Immanuel Volkelt’s considerations presented in his
work System der Ästhetik on Roman Witold Ingarden’s philosophy of art. By referring to some
selected extracts of the first volume, entitled Grundlegung der Ästhetik, the author tries to
prove the importance of the German philosopher’s thought, especially for Ingarden’s concept
of appearance. A common belief in the hegemony of Husserlian inspiration in this area is
questioned, being further supported by the fact that reference to Husserl’s views evolved in
Ingarden’s philosophy.