Zagadnienie konstrukcji romantycznego cyklu lirycznego. Przypadek Mickiewicza (Sonety krymskie), Norwida (Vade-mecum) i Baudelaire’a (Kwiaty zła)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Igliński, Grzegorz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [93]-122
Język: pl
Słowa kluczowe:
romantyzmliryka
cykl
kompozycja
Mickiewicz
Norwid
Baudelaire
romanticism
lyric poetry
cycle
composition
Adam Mickiewicz
Cyprian Kamil Norwid
Charles Baudelaire
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Przedmiotem artykułu jest konfrontacja trzech cykli poetyckich w celu wydobycia podobieństw
i różnic dotyczących układu wierszy. Podjęto kwestię reguł obowiązujących w tego typu konstrukcjach.
Obok tak reprezentatywnych tytułów, jak Sonety krymskie Adama Mickiewicza
i Vade-mecum Cypriana Norwida, uwzględniono tom Charles’a Baudelaire’a Kwiaty zła (z powodu
częstego zestawiania go z cyklem Norwidowskim). Omawiane są czynniki stanowiące
o spójności wierszy ze sobą (w ramach każdego z tych zbiorów) oraz proponowane przez badaczy
idee architektoniczne, które decydują o porządku danego cyklu. Rozważania prowadzą
do wniosku, że dopuszczalne są różne możliwości łączenia tekstów ze sobą i tworzenia mniejszych
grup wierszy (podcykli czy minicykli) w zestawie autorskim. Cykle poetyckie z reguły
charakteryzują się bowiem „wieloznacznością” kompozycyjną i można dopatrywać się w nich
rozmaitych związków formalnych lub tematycznych między pojedynczymi tekstami. Zależy
to poniekąd od interpretacji każdego z ogniw, jak i całości zbioru. The subject of the article is the comparison of three poetic cycles, in order to highlight
the similarities and differences in the structure of the poems. The rules applicable to the
structures of that type were analysed. In addition to the Polish works, Crimean Sonnets
by Adam Mickiewicz and Vade-mecum by Cyprian Norwid, the volume The Flowers of Evil by
Charles Baudelaire was included (because of its frequent comparisons with Norwid’s cycle).
The factors determining the cohesion of poems with each other (within each of those cycles)
and architectonic ideas, proposed by researchers, are discussed, leading to the conclusion that
through different options of linking texts and creating smaller groups of poems (sub-cycles
or mini-cycles), poetic cycles are generally characterised by “ambiguity” of composition.
Different formal and thematic relations between the individual texts can be seen in them,
which depends – to a certain extent – on the interpretation of each link, as well as the whole
cycle.