Theoros Lem. Gry (w) teorii
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Żywiołek, Artur
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [123]-136
Język: pl
Słowa kluczowe:
graład
przypadek
teoria
natura
kultura
game
order
fortuity
theory
nature
culture
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule podjęta została próba charakterystyki teoretycznoliterackich i kulturologicznych
poglądów Stanisława Lema. Do podstawowych składników światopoglądu autora Filozofii
przypadku należy kategoria „gry”, określająca z jednej strony to, co przypadkowe (losowe),
z drugiej jednak strony „gra” wyznacza szeroki kontekst filozoficzny odnoszący się do pytań
o celowość (teleologiczność) Natury i reguły, którym podlega kulturogeneza. Pewne analogie
do probabilistycznej koncepcji gry dostrzec można na kartach Prawdy i metody Hansa-Georga
Gadamera, który odnajduje podobieństwo „gry” do „ruchu przyrody”. Według Gadamera
Natura jest swoistym wzorcem „sztuki-gry”. Z kolei zdaniem Stanisława Lema kultura jest
„urządzeniem przeciwlosowym”, odpowiedzią człowieka na nieznane w pełni prawa/reguły
Natury. The article is an attempt to characterize literary theoretical and cultural views of Stanisław
Lem. Basic components of his worldview include the “game” category, which, on the one hand,
determines what is accidental (random), on the other hand, the “game” determines a broad
philosophical context referring to the questions about the purposefulness (teleological
aspect) of Nature and the rules governing culture genesis. Some analogies to the probabilistic
concept of the game can be found in Truth and Method by Hans-Georg Gadamer, who finds
the similarity of the “game” to the “movement of nature”. According to Gadamer, Nature
is a specific pattern of “art-game”. In turn, according to Stanisław Lem, culture is an “anti-
-randomness device”, a man’s answer to the not fully known laws/rules of Nature.