Teatralizacja świata jako wyznacznik odmiany gatunkowej powieści (Zwariowane miasto, Wteatrwstąpienie, Biała noc miłości)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sobiecka, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [150]-164
Język: pl
Słowa kluczowe:
powieść XX wiekuteatralizacja
metateatralność
topos teatrum mundi
autotematyzm
autobiografizm
20th-century novel
theatralization
metatheatricality
theatrum mundi topos
autorepresentation
autobiographism
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł charakteryzuje wybrane powieści XX wieku, których tematem staje się teatr oraz
zasada teatralizacji powieściowego świata przedstawionego. Wybrane utwory (Zwariowane
miasto Jana Wiktora, Wteatrwstąpienie (rzecz o aktorze – romans nietypowy) Jerzego Ronarda
Bujańskiego oraz Biała noc miłości. Opowieść teatralna Gustawa Herlinga-Grudzińskiego)
sugerują, że proces teatralizacji fikcjonalnej rzeczywistości stanowi zarówno dominantę
kompozycyjną charakteryzowanych tekstów, jak również cechę immanentnie wpisaną
w strukturę epickiego świata. Punktem odniesienia dla rozważań analitycznych staje się koncepcja
„teatralizacji życia” Mikołaja Jewreinowa, wyrastająca z antynaturalistycznej teorii teatru
przełomu XIX i XX wieku. The aim of this article is to describe selected 20th-century novels which deal with theatre and
the rule of theatralization of the presented fictional world. The selected works (Zwariowane
miasto by Jan Wiktor, Wteatrwstąpienie (rzecz o aktorze – romans nietypowy) by Jerzy Ronard
Bujański and Biała noc miłości. Opowieść teatralna by Gustaw Herling-Grudziński) suggest
that the process of staging fictional reality comprises not only the compositional mode of the
characterized pieces, but also the inherent trait woven into the structure of the epic world.
The reference point behind the analytical speculations is the “staging of life” concept by
Mikołaj Jewreinow, stemming from the anti-naturalistic theatrical theories from the turn of
the 19th and the 20th centuries.