Kryminalny teatr teorii Normana Hollanda
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Skubaczewska-Pniewska, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 286, Studia Poetica 7 (2019), s. [179]-187
Język: pl
Słowa kluczowe:
teoria rezonansu czytelniczegodekonstrukcja
psychoanaliza
powieść akademicka
kryminał
reader-response theory
deconstruction
psychoanalysis
academic novel
crime fiction
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł skupia się na Death in a Delphi Seminar: A Postmodern Mystery (1995) Normana N.
Hollanda oraz na relacjach między tą powieścią i Hollandowską wersją reader-response theory.
Tym, co czyni powieść interesującą, jest jej intertekstualna struktura, teatralizacja życia
akademickiego i różne wcielenia autora, który igra własną tożsamością. Tekst stanowi mozaikę,
zestawienie różnych tekstów, takich jak zapisy przesłuchań, fragmenty dziennika, listy,
artykuły prasowe, prace studentów, itp. Autor “przepisuje” konwencje kryminału w stylu
powieści akademickiej. Główny bohater, nazwiskiem Holland, podobnie jak sam autor, jest
twórcą niekonwencjonalnej metody nauczania zwanej “Delphi Seminar”, polegającej na analizie
studenckich interpretacji tekstów literackich. Metoda, którą “prawdziwy” Holland, wraz
z Murrayem M. Schwartzem, zaprezentował w książce Know Thyself: Delphi Seminars (2008),
w powieści wykorzystana została w śledztwie w sprawie morderstwa. Autorka artykułu zastanawia
się, czy powieść Hollanda jest głównie reklamą “Delphi Seminar”, czy raczej interesującym
kryminałem akademickim, czy wreszcie ważnym głosem w teoretycznej dyskusji
na temat reader-response criticism, dekonstrukcji i psychoanalizy w badaniach literackich. This paper focuses on Death in a Delphi Seminar: A Postmodern Mystery (1995) by Norman N.
Holland and the relationship between the novel and Holland’s version of the reader-response
theory. What makes the novel interesting is its intertextual structure, theatralization of
academic life and various incarnations of the author who plays with his own identity. The
text is a combination, an amalgam of other texts, such as police tape transcripts, fragments of
a diary, letters, newspaper articles, student’s essays, etc. The author rewrites the conventions
of crime fiction in the style of an academic novel. The protagonist, Holland by name, is an
artificer of an unconventional teaching method called “Delphi Seminar”, based on the analysis
of students’ narrative responses to literary texts, just like the author himself. In the novel,
the method, presented by real Holland in cooperation with Murray M. Schwartz in the Know
Thyself: Delphi Seminars (2008), is used as a murder investigation method. The author of this
paper poses a question if Holland’s novel is mainly an advertisement of “Delphi Seminar” or
an interesting academic mystery novel, or a serious voice in the theoretical debate on readerresponse
criticism, deconstruction and psychoanalysis in literary criticism.