Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 61-80 z 5045
-
Krakowskie Stowarzyszenie im. Róży Rockowej byłych Wychowanków Zakładu Wychowania Sierot Żydowskich
(2012)The article presents the history of a little-known Krakow Jewish charity association called Róża Rock’s Association of the former Wards of the Fostering Centre for Jewish Orphans. Until now, academic literature devoted ... -
Eksport sprzętu lotniczego do Rumunii (1927–1939)
(2012)When summing up the history of the aircraft export, it needs to be mentioned that the attempts of expansion were a result of excessive development of the aircraft manufacturers in comparison with the financial capabilities ... -
„Wieś Niegoszowice moją dziedziczną i przezemnie nabytą z jej przyległościami, między Krakowem a Krzeszowicami leżącą”, czyli o właścicielach dworu i dóbr niegoszowickich
(2012)Citizens of Krakow as well as members of the gentry connected with Lesser Poland can be enumerated among the owners of Niegoszowcie – a village located less than 20 kilometres to the west of Krakow. Some of them owned ... -
Kształtowanie się sieci parafialnej w prepozyturze kieleckiej w czasach średniowiecza
(2012)The article Formation of the parish network in the Kielce provostry in the Middle Ages is divided into two parts. The first part focuses mainly on examining the development of the church network and defining the age of ... -
Bibliografia zawartości czasopisma „Prace Historyczne” i „Studia Historica” za lata 1962–2012
(2012)Zawartość niniejszej bibliografii, obejmującej dotychczas wydane tomy, ukazuje rozwój samego pisma, jak też Instytutu Historii. W początkowym okresie istnienia czasopisma dominowała w nim przede wszystkim problematyka ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 127. Studia Historica 12 (tom jubileuszowy)
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012) -
Praca zawodowa w życiu osoby z wieloraką niepełnosprawnością. O marzeniach, dążeniach i dylematach
(2012)The article describes the way of understanding work of intellectually disabled people in the L’Arche Foundation, the community in Śledziejowice where assistants live and cooperate with disabled people. The authors of the ... -
Środowiskowe domy samopomocy szansą na rozwój osób z wieloraką niepełnosprawnością. Przykład dobrej praktyki
(2012)The article deals with the specificity of the functioning of people with multiple disabilities. It presents definitions of multiple disabilities, their specificity and diversity. It also discusses the problems of the ... -
Problemy w organizacji dziennego wsparcia dla dorosłych osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością po zakończeniu edukacji
(2012)The article presents the problems that adults with profound multiple disabilities have to struggle with after finishing education. They face a barrier of the lack of places for people with considerable functional problems ... -
Przygotowanie do dorosłego życia i aktywności zawodowej uczniów z wieloraką niepełnosprawnością na etapie ponadgimnazjalnego kształcenia – w świetle gdańskiego eksperymentu pedagogicznego „Edukacja z widokiem na przyszłość”
(2012)An educational experiment that was undertaken in Gdańsk tests efficiency of solutions recommended by single projects undertaken in that field by various entities and the possibility of adapting solutions introduced by ... -
Stymulowanie rozwoju psychofizycznego osób dorosłych z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
(2012)The article discusses the problems connected with stimulating the psychophysical development of adults with severe multiple disabilities on the example of a particular therapy introduced in a rehabilitation and education ... -
Czy szkoła może przygotować osobę z wieloraką niepełnosprawnością do dorosłego życia? Losy absolwentów szkoły
(2012)The article is devoted to the issue of preparing students with multiple disabilities to the adulthood life. It presents the results of our own research conducted on a group of 24 graduates – contemporarily of age with ... -
Antycypacja przyszłości ucznia jako czynnik planowania pracy w szkole przysposabiającej do pracy
(2012)The article presents problems of planning individual educational programme in vocational training school from the perspective of future activity of people with multiple disabilities. When planning the work the teacher ... -
Wspomaganie ucznia niepełnosprawnego w okresie dojrzewania – przezwyciężanie trudności rozwojowych
(2012)On the basis of her own experiences, the author of the article ponders the situation of disabled adolescents. According to research the puberty process of disabled people begins at the same time as in the case of people ... -
„Dzień dla życia” jako forma zajęć metodą projektów w szkole przysposabiającej do pracy – okiem praktyka
(2012)The article discusses the experiences of a Krakow Vocational Training School in conducting classes with people with multiple disabilities using the method of projects. It presents scripts of lessons and describes the ... -
Neurokinezyterapia jako specyficzna metoda korekcji neuropsychofizycznej dla dzieci z niepełnosprawnością w dziedzinie psychosomatycznej, psychomotorycznej i mowy
(2012)Neurokinesitherapy designed by A. Smolianinov with kinesitherapy and manual correction are specific methods of correcting disabilities in the psychosomatic, psychomotor and speech area for children and adolescents with ... -
Ręka – Mózg © Metodologia i Program – kompleksowy program rozwoju i wsparcia dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością
(2012)The new original Hand – Brain © Methodology and Programme designed by A. Vančová and A. Smolianinov is built on the basis of an interdisciplinary approach and team cooperation and uses a combination of innovative and ... -
Jestem, bo jesteśmy w procesie wspierania osób niepełnosprawnych
(2012)I have been working with and for disabled children for 30 years. It has been a constant creation of friendly reality, particular achievements and good solutions, including: the establishment of a secondary school in the ... -
Jakość życia osoby agresywnej z autyzmem w kontekście społecznym
(2012)Most of people with autism display some level of aggression. The strength and frequency of such behaviour leads to a destabilization of both the educational and family system of the aggressive person. In-depth and early ... -
Charakterystyka twórczości głuchoniewidomych
(2012)The deaf-blind, despite the simultaneous impairment of both the sense of sight and hearing, have an immense creative potential. Properly stimulated, they realize themselves in painting, sculpture, wickerworking as well ...