Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 170. Studia Geographica 7
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wójtowicz, Bożena
Osuch, Wiktor
Redaktor:
Wójtowicz, Bożena
Osuch, Wiktor
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2084-5456
Język: pl, en
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuły prezentowane w niniejszym tomie stanowią kontynuację rozważań i dyskusji
prezentowanych podczas Międzynarodowego Seminarium Naukowego Dydaktyków
Szkół Wyższych oraz Nauczycieli Geografii i Przyrody „Innowacje w kształceniu
geograficznym i przyrodniczym”. Seminarium odbyło się w dniach 26–27 września
2013 roku w Instytucie Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
i było zorganizowane przez Zakład Dydaktyki Geografii Instytutu Geografii Uniwersytetu
Pedagogicznego w Krakowie oraz Oddział Krakowski Polskiego Towarzystwa
Geograficznego.
W pierwszej części „Innowacje w edukacji regionalnej” Wacław Cabaj zaprezentował
spostrzeżenia dotyczące trudności studentów geografii w dokonywaniu
samodzielnych obserwacji w terenie i opisu obserwowanych obiektów, a prawdopodobną
przyczyną wspomnianych trudności są coraz rzadziej prowadzone lekcji
geografii w terenie przez nauczycieli gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
T. Vileyto oraz E.M. Rebko przedstawili analizę, ocenę, a także duże możliwości
wykorzystania elektronicznej wersji publikacji Przyroda Sankt Petersburga, zwłaszcza
w aspekcie możliwości rozwoju świadomości ekologicznej uczniów.
Michał Zatorski wskazał na szanse ponownego rozwoju geografii jako przedmiotu
szkolnego w ujęciu regionalnym śladami koncepcji W. Nałkowskiego, E. Romera,
S. Pawłowskiego i J. Flisa, natomiast Zygmunt Tomasz Gajowniczek zaproponował
innowacyjny przykład wykorzystania badań regionalnych ze szczególnym
uwzględnieniem historii i dziedzictwa kulturowego Mazowsza do zastosowania
w szkole. Podobna tematyka badawcza jest kontynuowana w artykule Pawła Franczaka
na obszarze Babiogórskiego Parku Narodowego i dotyczy innowacyjnego wykorzystania
ścieżek i infrastruktury dydaktycznej dla potrzeb niepełnosprawnych.
Niniejszy tom uzupełniają artykuły dotyczące szeroko rozumianych przemian
struktur przyrodniczo-społeczno-gospodarczych regionu. Tomasz Bryndal przedstawił
czynniki wpływające na poziom ryzyka powodziowego oraz konieczność prowadzenia
tzw. edukacji powodziowej istotnej, a przemiany struktury przestrzennej
miasta na obszarze Nowego Miasta w Mysłowicach zaprezentowała Weronika Dragan,
natomiast możliwości rozwoju gminy Jaworze, szczególnie w zakresie dynamiki
zaludnienia pokazała Monika Olberek-Żyła. Jarosław Kazimierczak przedstawił
przekształcenia funkcjonalne obiektu, na przykładzie gazowni w Toruniu i adaptacji
na potrzeby planetarium.
Marcin Popiel zaprezentował proces kreowania produktów turystycznych dla
osób niepełnosprawnych pokazując nieco inne zasady i przykłady segmentacji rynku
turystycznego dla tej grupy turystów, a swoistym przykładem innowacyjności
w hotelarstwie w zakresie przekształcenia obiektów zabytkowych na potrzeby
bazy noclegowej i konferencyjnej jest artykuł Kamili Ziółkowskiej-Weiss i Marcina
Popiela.
Redaktorzy i Autorzy tomu mają nadzieję, że zawarte w nim artykuły przyczynią
się do ożywienia dyskusji na temat edukacji geograficznej i przyrodniczej na
różnych poziomach kształcenia oraz będą inspiracją do dalszych badań i wymiany
doświadczeń. Articles presented in this volume are the continuation of deliberations and discussions
presented during the International Academic Seminar of University Educators
and Teachers of Geography and Nature, entitled “Innovation in geography and natural
science education”. The seminar took place on 26–27 September 2013 at the
Institute of Geography at the Pedagogical University of Cracow and was organized
by the Department of Didactics of Geography of the Institute of Geography at the
Pedagogical University in Cracow and the Cracow Branch of the Polish Geographical
Society.
In the first part of the “Innovation in regional education”, Wacław Cabaj presented
insight into the difficulties geography students have with making independent
observations in the field and describing effects of their observations, along
with the probable cause of those difficulties, which is lack of proper fieldwork at the
secondary school level.
Tatiana Vileyto and E.M. Rebko presented an analysis, evaluation, as well
as great opportunities of using an electronic version of the publication Nature of
St. Petersburg, especially in terms of opportunities of developing the environmental
awareness of the students.
Michał Zatorski pointed out the chances of re-development of geography
as a school subject, following the regional concept of W. Nałkowski, E. Romer,
S. Pawłowski, and J. Flis; while Zygmunt Tomasz Gajowniczek proposed an innovative
notion of using regional research, with particular emphasis on the history and
heritage of Mazovia, for school purposes. A similar theme of research is continued in
the article by Paweł Franczak on the innovative use of paths and educational facilities
for the disabled at the area of Babiogórski National Park.
This volume is complemented with the articles relating to the wider changes of
natural and socio-economic structures of a region. Tomasz Bryndal presented the
factors affecting the level of flood risk and the need for the so-called flood education,
which is important in taking effective action to reduce susceptibility to flooding.
Transformation of the spatial structure of the city in the area of Nowe Miasto in
Mysłowice was presented by Weronika Dragan, while opportunities for the Jaworze
commune, particularly in terms of population dynamics, was showed by Monika
Olberek-Żyła. Jarosław Kazimierczak presented the functional transformation of
a building, based on the example of gasworks in Toruń and how it was adapted to
house a planetarium.
Marcin Popiel presented the process of creating tourism products for people
with disabilities by showing slightly different rules and examples of segmentation
of the tourism market applying to this group of tourists. The article by Kamila Ziółkowska-
Weiss and Marcin Popiel constitutes a specific example of innovation in the
hotel industry, that is the conversion of historic buildings for the purpose of the conference
venues.
Editors and Authors of this volume hope that these articles will stimulate discussion
on geography and natural science education at various levels of education,
and that they will be an inspiration for further research and exchange of experiences.