Filmy promujące wystawy czasowe – między marketingiem a edukacją kulturalną
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Słaby, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 230, Studia de Cultura 9 (2) (2017), s. [32]-43
Język: pl
Słowa kluczowe:
trailer wystawymuzeum
edukacja muzealna
wychowanie przez sztukę
trailers of exhibitions
museum
museum education
educational exhibition
education for art
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem artykułu jest analiza wybranych trailerów popularyzujących wystawy czasowe w największych
muzeach świata i uwypuklenie funkcji edukacyjnych tych filmów. Filmy promujące
wystawy czasowe, poprzez swoją formę i treść mają za zadanie zaciekawić odbiorcę i zachęcić
go do wizyty w muzeum. Cel ten realizowany jest przez przygotowanie filmowej obudowy
wystawy i zastosowanie w niej dwojakich, często przeplatających się ze sobą środków:
wprowadzenie zaskakującej fabuły, nierzadko o charakterze interaktywnym. Odbiorcy
biorą udział w jej powstawaniu lub też w samym projekcie. Drugim sposobem jest wyraźne
zaakcentowanie celów edukacyjnych poprzez objaśnianie tajników wiedzy specjalistycznej,
takiej jak wiadomości o konserwacji, koncepcji wystaw czy metodach aranżacji. Wreszcie
omówienie wiodących dzieł czy też skoncentrowanie się na mniej znanych szczegółach,
co przybliża odbiorcy postać twórcy, proces tworzenia dzieła jak i artefakty, dzięki czemu
spełniony zostaje wstępny warunek edukacyjny. Realizowanie tych dwóch ścieżek w filmach
promujących ekspozycje czasowe, zostało przedstawione na wybranych przykładach,
zarówno z muzeów polskich i zagranicznych. This article aims to analyse selected trailers from temporary exhibitions which were
popularized by the largest museums of the world, and also bring out their educational
function. Currently, exhibitions, promoting films through its form and content, are designed
to interest people and encourage them to visit the museum. This is done by preparing a film
exhibition and using two different means which are often interwoven with one another,
namely the introduction of a surprising story which is interactive in nature. The visitors take
part in the formation or the project itself. The second approach is to have a clear educational
emphasis and to explain the expertise and insider secrets of how it is maintained, and also
the concepts of the exhibitions as well as the methods of arrangement. Finally there is
a discussion of the leading works, and sometimes also a focus on lesser-known details which
brings the participant, the creation’s producer as well as the process of creating and artifacts
themselves closer to one another. In this way, by introducing the exhibition the prerequisites
of an educational aspect are met. These two ideas in films promoting temporary exhibitions
have been shown in selected examples, both in Polish and foreign museums.