Show simple item record

dc.contributor.authorKlimczak, Dariusz Piotrpl_PL
dc.date.accessioned2020-11-23T12:45:17Z
dc.date.available2020-11-23T12:45:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 284, Studia Historicolitteraria 19 (2019), s. [307]-326pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9472
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article is the presentation of some interesting and stimulating questions connected with the problem of eschatological codes in the Theatre of the Absurd. The main objective of this paper is to discuss the topos of Death in the Theatre of the Absurd. Because the subject has been underexplored so far, the author tries to triangulate the Theatre of the Absurd within the genre of drama first, and then moves on to the short reflection on chosen plays of Beckett and Ionesco, concentrating on the role that eschatological elements, funereal objects and eschatons play in them. The starting point of this paper could be called “eschatology of the Absurd” or “immortality deconstructed”. Meaninglessness, as the value of absolute meaning, the meaning (Sinn) and significance (Bedeutung) of Death in the Theatre of the Absurd, is also discussed. As a method of research, he proposes a short “collective phenomenological analysis”. To analyse the issue from a broad perspective, the author takes into account the relationships between the writers and their times, and refers to cultural sources, specifically the Paradox of Death in the Theatre –particularly in the Theatre of the Absurd.en_EN
dc.description.abstractNiniejszy tekst poświęcony został funkcjonowaniu toposu śmierci w teatrze absurdu. Temat ten jak do tej pory pozostawał na marginesie badawczych zainteresowań. Przedmiotem analizy, głębszej refleksji uczynił autor wybrane sztuki Samuela Becketta i Eugène’a Ionesco. Uwzględniona została perspektywa fenomenologiczna.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectThe Theatre of the Absurden_EN
dc.subjecteschatologyen_EN
dc.subjectdeathen_EN
dc.subjectSławomir Mrożeken_EN
dc.subjectSamuel Becketten_EN
dc.subjectEugenio Ionescoen_EN
dc.subjecteschatology of the Absurden_EN
dc.subjectAbsurdist Misterium Mortisen_EN
dc.subjectteatr absurdupl_PL
dc.subjecteschatologiapl_PL
dc.subjectśmierćpl_PL
dc.subjectSławomir Mrożekpl_PL
dc.subjectSamuel Beckettpl_PL
dc.titleThe paradox of death and the Theatre of the Absurden_EN
dc.title.alternativeParadoks śmierci i teatr absurdupl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record