dc.contributor.author | Klimczak, Dariusz Piotr | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-23T12:45:17Z | |
dc.date.available | 2020-11-23T12:45:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 284, Studia Historicolitteraria 19 (2019), s. [307]-326 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9472 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the article is the presentation of some interesting and stimulating questions
connected with the problem of eschatological codes in the Theatre of the Absurd. The main
objective of this paper is to discuss the topos of Death in the Theatre of the Absurd. Because
the subject has been underexplored so far, the author tries to triangulate the Theatre of
the Absurd within the genre of drama first, and then moves on to the short reflection on
chosen plays of Beckett and Ionesco, concentrating on the role that eschatological elements,
funereal objects and eschatons play in them. The starting point of this paper could be called
“eschatology of the Absurd” or “immortality deconstructed”. Meaninglessness, as the value of
absolute meaning, the meaning (Sinn) and significance (Bedeutung) of Death in the Theatre
of the Absurd, is also discussed. As a method of research, he proposes a short “collective
phenomenological analysis”. To analyse the issue from a broad perspective, the author takes
into account the relationships between the writers and their times, and refers to cultural
sources, specifically the Paradox of Death in the Theatre –particularly in the Theatre of the
Absurd. | en_EN |
dc.description.abstract | Niniejszy tekst poświęcony został funkcjonowaniu toposu śmierci w teatrze absurdu. Temat
ten jak do tej pory pozostawał na marginesie badawczych zainteresowań. Przedmiotem
analizy, głębszej refleksji uczynił autor wybrane sztuki Samuela Becketta i Eugène’a Ionesco.
Uwzględniona została perspektywa fenomenologiczna. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | The Theatre of the Absurd | en_EN |
dc.subject | eschatology | en_EN |
dc.subject | death | en_EN |
dc.subject | Sławomir Mrożek | en_EN |
dc.subject | Samuel Beckett | en_EN |
dc.subject | Eugenio Ionesco | en_EN |
dc.subject | eschatology of the Absurd | en_EN |
dc.subject | Absurdist Misterium Mortis | en_EN |
dc.subject | teatr absurdu | pl_PL |
dc.subject | eschatologia | pl_PL |
dc.subject | śmierć | pl_PL |
dc.subject | Sławomir Mrożek | pl_PL |
dc.subject | Samuel Beckett | pl_PL |
dc.title | The paradox of death and the Theatre of the Absurd | en_EN |
dc.title.alternative | Paradoks śmierci i teatr absurdu | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |