Obserwacje w nauczaniu geografii turystycznej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Cabaj, Wacław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 170, Studia Geographica 7 (2014), s. [9]-22
Język: pl
Słowa kluczowe:
geografia turystycznanauczanie
obiekt turystyczny
obserwacja
geography of tourism
teaching
tourist facility
observation
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W nauczaniu geografii w szkole średniej duży nacisk położono na umiejętność rozwiązywania
testów. Zaniedbano zaś nauczania obserwacji. Dlatego u studentów, również na kierunku
turystyka i rekreacja jest duża nieporadność w samodzielnych obserwacjach. A w celach
nauczania tego przedmiotu jest wykształcenie umiejętności samodzielnego pozyskiwania
wiadomości o walorach rekreacyjnych, atrakcjach turystycznych i infrastrukturze. W toku
nauczania geografii turystycznej należy wprowadzić i ćwiczyć umiejętność obserwacji.
Obejmuje ona postawienie celu obserwacji, dobór metod oraz umiejętność odczytu i interpretacji
wyniku. Analiza samodzielnych prac studentów pozwala wskazać, że głównym
powodem kłopotów ze studenckimi obserwacjami są: 1– brak umiejętności ich dokonywania,
2 – nieporadność w przedstawianiu ich wyników, spowodowana słabym opanowaniem języka,
3 – braki w wiedzy ogólnej. In the teaching of geography in the secondary school a large emphasis was put on the ability
of the tests solving, while teaching of observations was neglected. Therefore, a low level of
the unassisted work, of the secondary schools students, was observed. The skill of obtaining
information about the tourist attractions, landmarks and the tourism infrastructure is one
of the goals in the teaching of geography of tourism. The skills should be practiced and used
during the course of the geography of tourism. The exercises should focus on: 1) the goal of
the observation, 2) the selection of the method, and 3) the appropriate interpretation of the
results obtained. These stages cause problems also among the students of tourism. On the
basis of difficulty posed for the students the reasons for that are as follows: 1– inability to perform
the observation process, 2– awkwardness in presenting of the observation results, (often
caused by low level of the native language), 3– gaps in the general knowledge. All Those
negatively influence the effectiveness of the teaching of geography of tourism.