• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Poziomy rzeczywistości w powieści Anny Janko Dziewczyna z zapałkami

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Poziomy rzeczywistości... (868.1KB)
Autor:
Wądolny-Tatar, Katarzyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 67, Studia Historicolitteraria 9 (2009), s. [219]-230
Język: pl
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Anna Janko’s “Dziewczyna z zapałkami” is an example of a popular antinomy: the expressible – the inexpressible. It also matches the dialectics of trace and presence. The division into two levels of reality reflects the shape and character of the presented world, the composition and the semantic structure of the novel, which deals with reality transformed by literature and their mutual presence in the limits of “the other” sphere. Two levels of reality, in which the main character functions, are drawn: the biographical level, which registers her existence (or autobiographical, if we intend to confront the events of the plot with the facts of the author’s life; Anna Janko is a pseudonym, used by the writer since her debut in the 1970s, thus she plays with her biography, suggesting autobiography) and the auto-thematic level, of the prose on producing prose, on the need of reinforcing the reality and oneself. The status of the narrator changes, it is forged and forging at the same time, and literature functions not only as a novel created inside a novel, or notes that form it, but also as (described) traces of reading (also multiple reading of one’s own notes), contacts with writers, and knowledge of the history of literature. The main character incessantly believes in the power of words, and uses it to describe the reality, expecting the consequences of her action, a “real destruction”, and some kind of “finality”, just like Andersen’s matchgirl, the title reference. Polarization of the levels forms the antinomy of spheres: the everyday existence and creation are as action and reflection, dynamics and statics, noise and silence. Their dialectics may lead to observations on the evasive character of creative work and the invasive character of the existence: in comparison with everyday existence, creation is evasive and, on the contrary, literary creation is invaded by everyday existence. The poetics of negative worlds, revealed in the novel, determines the strategy of reading it.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9688
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2009, Studia Historicolitteraria 9
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image