Gry fabularne RPG jako szczególny przykład adaptacji tekstów kultury popularnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Juza, Marta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 135, Studia de Cultura 5 (2013), s. [226]-237
Język: pl
Słowa kluczowe:
gry fabularne RPGgra
zabawa
kultura partycypacji
Internet
konwergencja
Role Playing Games
game
play
participation culture
Internet
convergence
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Role Playing Games (or narrative games) constitute an important phenomenon in the modern
culture. RPGs consist in the players adopting fictitious character roles in the reality created
according to a pre-established scenario, which is related to particular texts of culture – mainly
popular culture. The games are a peculiar type of adaptation, as the adapted layer is not the text
itself, but the vision of the world that the text presents. Both the texts and the corresponding
games are transmedial in character, which associates this form of play to the process of
media convergence. The phenomenon of RPGs is also inscribed in the cultural current of
“participation culture”, in which people are not passive recipients of prepared messages, but
active participants in their creation. In the case of RPGs, the participation involves enacting
situations which reflect cultural archetypes, and creating cultural messages.