Об уровнях овладения пунктуацией
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Mikheeva, Larisa
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 64, Studia Russologica 2 (2009), s. [122]-132
Język: ru
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule w ogólnych zarysach przedstawiono poglądy dydaktyków rosyjskich na
kwestie kultury interpunkcyjnej oraz poziomów osiągalnych w opanowaniu interpunkcji
(np. poziom przyswajania zasad interpunkcji – na podstawie oddzielnych zdań; pojmowanie
jej jako system funkcjonalny – na podstawie tekstów zwartych; swobodne władanie
potencjałami interpunkcji w funkcji dystynktywnej, stylistycznej, artystycznej).
W publikacji opisano również korelacje zachodzące pomiędzy wymienionymi poziomami
a treścią programów nauczania języka rosyjskiego na różnych etapach edukacji,
zadaniem kształtowania i doskonalenia nawyków interpunkcyjnych oraz rozwojem
językowej i komunikatywnej kompetencji osób uczących się. Poruszono także kwestie
oceniania prac uczniów z uwzględnieniem trudnych przypadków zastosowania znaków,
w których decydującą rolę odgrywa zasada znaczeniowa, a nie strukturalna.
Przedstawione zagadnienia mogą przyczynić się zarówno do określenia etapów nauczania
rosyjskiej interpunkcji na polskich uczelniach filologicznych, jak i opracowania
wymagań programowych dotyczących minimów wiedzy, umiejętności i nawyków interpunkcyjnych
oraz kryteriów ewaluacji prac pisemnych studentów.