Dramaturg jako archiwista. O stylu montażu dokumentalnego Witolda Wandurskiego i sceny robotniczej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dorak-Wojakowska, Lilianna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [20]-35
Język: pl
Słowa kluczowe:
Witold Wandurskiscena robotnicza
teatr awangardowy
montaż
faktomontaż
filmowość dramaturgii teatralnej
Witold Wandurski
Workers’ Stage
Avant-garde theatre
editing
documentary theatre
film features of theatre drama
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł opisuje specyfikę sceny robotniczej międzywojennej twórczości teatralnej Witolda
Wandurskiego, którego propozycja reformy teatru polskiego wiązała się z projektem połączenia
rozwiązań formalnych z reinterpretacją materiału historycznego. Celem rozważań jest
próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób specyfika sceny robotniczej wpłynęła na kształt
polskiego teatru awangardowego, zmianę warunków percepcji przedstawienia teatralnego
pod wpływem nowych wynalazków technologicznych, których efektem było także zastąpienie
dramatopisarza postacią dramaturga jako teatralnego symbolu przemian na polu sztuki
nowoczesnej. The article describes a unique nature of the Workers’ Stage in the Inter-War period theatre
activity of Witold Wandurski, whose proposal for reforming the Polish theatre involved
combining formal solutions with a reinterpretation of historical material. The aim of this
work is to answer the question how the unique nature of the Workers’ Stage shaped the Polish
Avant-garde theatre, as well as how it altered the perception of a theatre performance as
a result of introducing new technological inventions, the effect of which was the replacement
of a dramatist with a playwright, who then became a theatrical symbol of transformations in
modern art.