„Ruch muzykalny” jako ucieleśnienie afektu i metoda wychowania człowieka. Taniec i psychoanaliza na początku XX wieku w Rosji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Nabokina, Anastasia
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [36]-48
Język: pl
Słowa kluczowe:
nowy taniec rosyjskiHeptachor
ruch muzykalny
symbolizm
afekt
psychoanaliza
new Russian dance
Heptachor
musical movement
symbolism
affect
psychoanalysis
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie i analiza stosowanej w rosyjskim studiu tańca „Heptachor”
metody „ruchu muzykalnego” jako praktyki artystyczno-wychowawczej. Analiza źródeł nowego
tańca rosyjskiego, jak i samej metody wskazuje na łączenie praktyk artystycznych, wychowawczych
i psychoterapeutycznych. Badanie wskazuje na prawdopodobny wpływ teorii
psychoanalitycznych na poszukiwania choreografów rosyjskich na początku XX wieku. The aim of the article is to present and analyse the ”musical movement” method used in
the ”Heptachor” studio as an artistic and educational practice. The analysis of the sources
of the new Russian dance, as well as the method itself, indicates the combination of artistic,
educational and psychotherapeutic practices. The study suggests that psychoanalytic theories
had some influence on the search for new trends by Russian choreographers at the beginning
of the 20th century.