Uczeń, widz, współtwórca – wartości edukacyjne tańca i dziedzictwa teatru baletowego w kształceniu dzieci i młodzieży
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Makuszewska, Anita
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [49]-59
Język: pl
Słowa kluczowe:
dzieciedukacja
taniec
pedagogika
dziedzictwo kulturowe
filmy z tańcem
children
education
dance
pedagogy
ballet heritage
dance movies
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Spotkanie ze sztuką tańca pozwala dzieciom na zapoznanie się ze spektrum wartości wykraczających
poza obszar przypisany do zawodu tancerza. Absolutna harmonia między umysłem
i ciałem, leżąca u podstaw tańca, wynika z faktu, że trening ruchowy wzmacnia i rozwija aktywność
motoryczną, sprzyjając rozwojowi ciała i psychiki. Artykuł przedstawia nie tylko zagadnienia
związane z uczeniem i nauczaniem tańca, podkreślając rolę ruchu w kształtowaniu
świadomości fizycznej osobowości, umiejętności pokonywania trudności, ale zwraca również
uwagę, jakie znaczenie odgrywa człowiek tańczący w tworzeniu światopoglądu, utrwalaniu
tradycji, zrozumieniu wielokulturowości. Active participation in dance education allows children to become familiar with a range of
values that go beyond these associated with the profession of a ballet dancer. The remarkable
unity of a dancing body is achieved by harmonious development of a body and mind. The
article presents not only issues related to learning and teaching dance, while emphasising the
role of dance in developing the consciousness of physical personality. It also sheds light on
a dancing body as a means used in understanding more complex socio-cultural issues of the
21st century.