Drama w przedszkolu – jej zintegrowany potencjał
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kwiatkowska, Elżbieta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [123]-138
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja zintegrowanaprzedszkole
drama
teatr
metody dramowe
nauczyciele edukacji przedszkolnej
rozwój dziecka
twórczość
wyobraźnia
integrated education
kindergarten
drama
theatre
drama methods
pre-school education
child development
creativity
imagination
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł stanowi rozważania na temat stosowania metod dramowych w edukacji przedszkolnej.
Specyfika rozwoju dziecka w tym okresie oraz obowiązujący w edukacji dzieci młodszych
w Polsce tzw. zintegrowany model nauczania stwarza szerokie pole zastosowań dramy
w pracy z najmłodszymi dziećmi. Przytoczone w artykule dane potwierdzają, iż aktywny
udział w zajęciach dramowych (na przykładzie grupy wiekowej 13–16 lat) znacząco podwyższa
funkcjonowanie w szkole, w domu, rozwija wyobraźnię, daje lepsze efekty uczenia się,
rozwija postawy przedsiębiorcze, wpływa na rozwój empatii, zaangażowania, uczestnictwo
w kulturze itd. Przedstawiony model pracy z wykorzystaniem dramy w programie wychowania
w przedszkolu, wskazuje na wybrane spośród dużej puli aspekty wspierające, stymulujące
rozwój dziecka. Drama w ujęciu projektowym to spektrum aktywności związanych
z aktywnością plastyczną, muzyczną, literacką, społeczną, fizyczną, poznawczą itd. Ostatnia
część artykułu skupia się na postaci nauczyciela edukacji przedszkolnej. Przedstawiono efekty
pilotażowego sondażu diagnostycznego, którego wyniki mogą stać się podstawą do dalszych
eksploracji badawczych.