Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 218. Studia de Cultura 9 (1). Gli orizzonti dell’italianistica: tradizione, attualità e sfide di ricerca. Horyzonty italianistyki: tradycja, aktualność i wyzwania badawcze
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Nowakowska, Małgorzata
Woźniakiewicz, Joanna
Chwaja, Natalia
Liszka-Drążkiewicz, Agnieszka
Redaktor:
Nowakowska, Małgorzata
Woźniakiewicz, Joanna
Chwaja, Natalia
Liszka-Drążkiewicz, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: it, pl
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Oddajemy w ręce Czytelników kolejny tom tematyczny „Studia de Cultura”, tym
razem poświęcony problematyce italianistycznej, w dużej mierze opisanej w optyce
lingwistyki kulturowej. Relacje język–kultura zostały wzbogacone o wymiar kognitywny,
co umożliwiło ukazanie wzajemnych wpływów kultury, języka i ludzkiego
poznania.
W tomie zostały przedstawione środki lingwistyczne odpowiadające różnym
rejestrom języka włoskiego i kodyfikujące rozmaite przestrzenie semantyczne.
W artykułach pojawia się problematyka metaforycznych konceptualizacji uczuć
oraz przestrzeni codzienności; badania onomastyczne oraz zagadnienie stereotypów
dotyczące Włoch w przekazach popkulturowych; socjolingwistyczne analizy
włoskiego języka mówionego w filmach; analizy komparatystyczne ukazujące specyfikę,
nie tylko systemów gramatycznych wybranych języków (jako systemów pojęciowych),
lecz także podkreślające związane z tym różnice w konceptualizacjach
świata u ich rodzimych użytkowników.
Z kolei, analiza strategii słowotwórczych, zasobów leksykalnych oraz reguł
gramatycznych języka włoskiego otwiera przed czytelnikiem możliwość wniknięcia
w mechanizmu kulturowego tworzenia znaczeń i budowania narracji literackich, filmowych
i reklamowych. Język kreuje czas i przestrzeń tych fikcjonalnych narracji
oraz ukierunkowuje uwagę odbiorcy na poszczególnych elementach świata przedstawionego;
autorzy wymienionych tekstów kulturowych poprzez specyficzne strategie
językowe (w tym czasy gramatyczne, interpunkcję) aktywizują i ukierunkowują
procesy poznawcze czytelników i widzów (uwagę, myślenie, wyobraźnię), a przy
tym ułatwiają rozumienie i analizowanie zjawisk kulturowych związanych z Italią.
Twórcy, jak wynika z treści artykułów, świadomie wybierają określone strategie
językowe (w tym temporalne), aby wpływać na sposoby odbioru dzieła oraz pogłębiania
kompetencji kulturowych związanych z tym rejonem świata, jakże ważnym
dla całościowego rozumienia europejskiej literatury, historii, kinematografii czy
sztuk plastycznych. Autorzy artykułów koncentrują się na badaniu języka w działaniu,
w aspekcie gramatycznym, leksykalnym, fleksyjnym, a nawet interpunkcyjnym.
Refleksjom tym towarzyszy konsekwentnie perspektywa kulturowa, komunikologiczna
lub socjolingwistyczna.
Istotnym wątkiem tematycznym jest temporalność jako twórcza strategia organizacji
wydarzeń w świecie przedstawionym oraz swoistej orkiestracji dzieła.
Osobne miejsce w tych analizach zajmuje problematyka zmiany semantycznej słów
już istniejących oraz kwestie translatorskie związane ze specjalistyczną terminologia.
Ważnym polem refleksji jest również analiza dzieł filmowych, w których „język”
audiowizualny został wykorzystany na potrzeby ukazania specyfiki środowiskowej
i kulturowej oraz teksty literackie o charakterze autobiograficznym, wspomnieniowym,
otwierające na wiedzę z innych dyscyplin naukowych (m.in. psychiatrii czy
teologii). W tomie italianistycznym pojawia się również esej, który diagnozuje problemy
i prezentuje perspektywy rozprzestrzeniania się języka włoskiego na świecie.
Żywię również nadzieję, że lektura artykułów stanie się zarzewiem kolejnych
dyskusji, projektów edukacyjnych i badań naukowych poświęconych tej tematyce.