Interferenze della filosofia buddista in Per Isabel. Un mandala di Tabucchi
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Park, Moonjung
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 218, Studia de Cultura 9 (1) (2017), s. [262]-268
Język: it
Słowa kluczowe:
TabucchiBuddhism
Per Isabel. Un Mandala
Anxiety
Nirvana
Tabucchi
buddyzm
Per Isabel. Un Mandala
niepokój
nirwana
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
In Per Isabel. Un Mandala Tabucchi has completed the trilogy of disquiet, of remorse and
reflection of modern authors along with Requiem and Notturno indiano, internalizing oriental
contents in more capillary manner, proposing unique combinations with Western philosophy
as well as existential literary solutions. In Per Isabel. Un Mandala, in particular, the author’s
reflection focuses on characters who confront themselves with the inner pain seeking the
truth through which one can then be ‘cured’ by this ontological suffering. But since such
a process takes place within a literary space, it is essential, according to Tabucchi that the
readers, to tap into the hidden truth (that is, to deal with one’s true self) undertake, within the
narrative text, a real journey, the goal of which will be the attainment of Nirvana. So that in
this context map to be the works of Tabucchi can be read as a mandala, or a kind of conceptual
and literary map to be offered to readers as a guide to enlightenment. Dziełem Per Isabel. Un Mandala kończy Tabucchi trylogię poświęconą tematyce niepokoju,
wyparcia i refleksji nad nowoczesnością, której dwie poprzednie części to Requiem i Notturno
indiano. Treści orientalne ujęte są w nim w sposób bardziej aluzyjny i subtelny, w oryginalnym
stylu przedstawiony jest też ich związek z filozofią zachodnią, całość zaś prezentuje niespotykane
dotychczas rozwiązania literackie i wątki egzystencjalne. W Per Isabel. Un Mandala
Tabucchi koncentruje się na bohaterach, którzy konfrontują się z wewnętrznym bólem poszukując
prawdy, będącej w stanie wyleczyć ich z egzystencjalnego cierpienia. Z uwagi jednak
na fakt, iż poszukiwanie to ma miejsce w przestrzeni literackiej niezbędnym okazuje się, by
czytelnicy, chcący dostąpić ukrytej prawdy, również odbyli narracyjną podróż, której celem
jest osiągnięcie Nirwany. W tej właśnie perspektywie dzieła Tabucchiego można odczytywać
jako mandalę, swego rodzaju literacką mapę oferowaną czytelnikowi jako przewodnik
ku oświeceniu.