Blaski i cienie zdalnej edukacji wśród uczniów z obszarów wiejskich
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Długosz, Piotr
Źródło: Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 / redakcja naukowa: Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska, Joanna M. Łukasik. - Kraków, 2020. - S. [71]-94 (Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 13)
Język: pl
Słowa kluczowe:
zdalna edukacjalockdown
uczniowie
obszary wiejskie
badania jakościowe
distance learning
lockdown
students
rural areas
qualitative research
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł ma na celu zaprezentowanie zdalnej edukacji wśród uczniów
zamieszkałych na obszarach wiejskich. Do realizacji tego zadania została zastosowana
metodologia badań jakościowych. Za pomocą czternastu wywiadów swobodnych
z uczniami szkoły podstawowej i średniej zrekonstruowano warunki,
w jakich prowadzone było nauczanie na odległość. Z analizowanego materiału
wynika, że zdalne nauczanie przyniosło badanej młodzieży sporo problemów.
Wiązały się one nie tylko z kwestiami technicznymi i niską jakością połączenia z internetem.
Wynikały też z kwarantanny i zasad społecznej izolacji. Brak kontaktu
z rówieśnikami stał się jedną z głównych bolączek zdalnej edukacji. Zamieszkanie
na obszarach wiejskich wydaje się mieć jednak też pozytywny wpływ na przechodzenie
procesu społecznej izolacji i recepcji zdalnego nauczania. Zamieszkujący
je uczniowie mogli w większym stopniu prowadzić aktywność fizyczną i odpocząć
od uciążliwych dojazdów do szkoły poza miejsce zamieszkania. The article aims to present the advantages and disadvantages of distance
learning among students from rural areas. The methodology of qualitative
research was used to carry out the research. With the use of 14 free-form interviews
with primary and secondary school students, the conditions in which the
students were participating in distance learning were reconstructed. The analysed
material shows that distance learning brought many problems to the young people
surveyed. Not only were the problems connected with technical issues and the
quality of the Internet connection, but also they resulted from the quarantine and
the rules of social isolation. The lack of contact with peers became one of the major
problems of distance learning. Nonetheless, inhabiting rural areas also seems
to have a positive impact on getting through the process of social isolation and
distance learning. The students could be engaged in physical activities to a greater
extent and they also could have a break from inconvenient commuting to school.