dc.description.abstract | Niniejszy tom ma charakter szczególny. Dedykowany jest Profesorowi Januszowi
Sowińskiemu, pracownikowi Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa
Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Z tego też względu zasadniczą
część Studiów otwiera charakterystyka pracy zawodowej i naukowej Jubilata
w minionym czterdziestopięcioleciu pióra Haliny Kosętki, dyrektora Instytutu. Lata
wrocławskie Profesora przedstawia Maria Pidłypczak-Majerowicz. Te dwa szkice
biograficzne dopełnia bibliografia publikacji Profesora, sporządzona przez Michała
Rogoża.
Poza częścią jubileuszową w niniejszym tomie Annales można wyróżnić cztery
zasadnicze działy, wśród których szczególne miejsce zajmują: Artykuły i rozprawy
oraz Materiały.
Dział Artykuły i rozprawy składa się z dwóch części:
A. Historia książki i bibliotek, w którym znalazło się pięć artykułów oraz
B. Czasopiśmiennictwo – kultura literacka – sześć artykułów.
Prezentowane w tym dziale prace mają charakter interdyscyplinarny, są cenne
ze względu na różnorodność podejmowanej problematyki, warsztatu i postaw badawczych,
stosowanej metodologii badań, ukazywanie nowych perspektyw.
W drugim dziale Materiały znalazły się publikacje poświęcone różnorakim problemom:
dziejom Czytelni Polskiej w Nowej Żadowie na Bukowinie w latach 1907–
1945 Jana Bujaka; Nadwiślańskim ścieżkom Mikołajka na polskim rynku wydawniczym
Michała Rogoża, biografii Mickiewiczowskiej K. Estreichera w „Rozmaitościach”
lwowskich Michała Zięby, uczniowi zdolnemu Wandy Matras-Mastalerz, czy też
ważny głos w dyskusji o problemach transformacji współczesnej biblioteki Barbary
Kamińskiej-Czubały, Adama Bańdo i Władysława Kolasy.
W dziale trzecim znalazły się recenzje kilku publikacji: A. Wejman-Sowińskiej
Wiarygodność źródeł informacji w odniesieniu do homeopatii pióra M. Pidłypczak-
Majerowicz, M. Zięby Wielcy romantycy polscy w pozytywizmie galicyjskim pióra
B. Pietrzyk, A. Baluch Od form prostych do arcydzieła pióra H. Kosętki.
W dziale czwartym Kronika naukowa – sprawozdania, zamykającym niniejszy
tom, znalazło się sprawozdanie z IX Międzynarodowej Konferencji Naukowej
Kraków–Lwów autorstwa Wasyla Pedycza i Witalija Telwaka, a także artykuł Hanny
Batorowskiej i Haliny Kosętki: E-twinning, e-learning i projekt edukacyjny wyzwaniem
dla bibliotek szkolnych.
Odstąpiono tym razem od zamieszczenia zestawienia publikacji pracowników
Instytutu za lata 2007–2008. Zostaną one uwzględnione w kolejnym tomie.
Przekazując Czytelnikom zbiór różnorodnych pod względem tematycznym
materiałów, autorzy mają nadzieję, że jego lektura będzie inspirowała odbiorców
do własnych refleksji i nowych poszukiwań badawczych. | pl_PL |