• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2019, Studia de Arte et Educatione 14
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2019, Studia de Arte et Educatione 14
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

From Rust: Growth, Decay and the Unknown in the Prints of Petr Herel

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
From Rust: Growth... (1.422MB)
Autor:
Morrison, Ella
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 304, Studia de Arte et Educatione 14 (2019), s. [16]-29
Język: en
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
This paper explores the work of Czech-born Australian artist Petr Herel (1943-), and the ongoing focus in his practice upon, in his words, ‘seeking in chance another world of the unexpected’. Specifically, it will examine the artist’s decision to reprint proofs of his Borges Sequel (1982) portfolio twenty years later to create Tardieu Sequel (2004), despite the plates having rusted. This rusting was not a conscious decision, having occurred while the plates were stored in damp and humid conditions. For many, this rusting would be seen as a disappointing reality, an unintentional and unwelcome disruption of the original compositions. However, upon seeing if reprinting the rusted plates would be a physical possibility, Herel found himself surprised by the way the rust printed ‘like the finest aquatint’, and was fascinated by the erratic and irregular patterns formed by the organic process which had been entirely out of his control—‘and all this just ‘by themselves’. Suddenly, the exquisite corpse monsters that inhabited the compositions were situated within a new environment, an environment that complemented their aberrant grotesque forms but also threatened their very existence on the page. Inspired by Herel’s observation that the interplay between conscious decision making, error, and chance has always had a presence in his work, this paper draws upon Herel’s decision to print the rusted plates as a portal to interrogate how the artist’s embrace of chance and ‘error’ impacts the way viewers might interpret the imagery in question today. This paper reveals and explores the ripe space for new interpretation facilitated by Herel’s printing of the damaged plates, specifically discussing the ways in the notion of ‘error’ can be used to re-frame examinations of the subject matter, composition and themes contained within the Borges Sequel and Tardieu Sequel prints. Herel’s preoccupation with the concepts of ‘Growth’ and ‘Decay’ works in the face of the notion that printing plates should be a reliable source of repeatedly consistent imagery, instead engaging with the nebulous nature of unknowingness. Like the very biological process of rust itself, the artist’s choice to print the rusted plates breaks down convention and creates new matter. This paper proves that, in the case of the Borges Sequel and Tardieu Sequel prints, there is a wealth of growth to be found in decay.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10294
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2019, Studia de Arte et Educatione 14

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image