The Artist as Historian (of Aesthetics). Richard Long and the History of an English Point of View
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kolenda, Karolina
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [16]-28
Język: en
Słowa kluczowe:
Land Artmalowniczość
krajobraz
Richard Long
Land Art
scenic
landscape
Richard Long
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W sztuce ostatnich kilku dekad zaobserwować można przemiany oraz zwroty w kierunku
badań antropologicznych, społecznych, czy naukowych. Działania podejmowane przez artystów
często charakteryzowało porzucenie zainteresowania kwestiami estetycznymi na rzecz
aktywizacji społecznej czy rozwijania nowych technologii i materiałów. Krytyka i historia
sztuki uznają ów naukowy zwrot w sztuce jako znak naszych czasów. Jednak perspektywa
ta wynika nie tyle z nowych zainteresowań sztuki, ile ze zmiany zainteresowań w ramach
refleksji o sztuce. Ta ostatnia widoczna jest także na polu innych dziedzin naukowych, takich
jak historia, czy geografia kulturowa, dla których oczywista w ostatnich latach stała się także
wartość poznawcza sztuki wcześniejszych dekad i stuleci. Coraz częściej oczywista staje
się także konieczność ponownego przyjrzenia się tym kierunkom w sztuce, które dotychczas
analizowane były w dość ograniczonym kontekście rozwoju międzynarodowej sztuki
awangardowej oraz z naciskiem na kwestie formalne dzieła sztuki. W latach 70. XX wieku,
kiedy w sztuce dominował konceptualizm i kierunki zmierzające do dematerializacji obiektu
artystycznego, zarówno praktyka artystyczna, jak i refleksja na jej temat zdominowane
były przez ideały międzynarodowej awangardy. Sztuka ziemi (Land Art) funkcjonowała w
tej optyce jako jeden z wielu ruchów w kierunku rozszerzenia pola rzeźby. Na podstawie
wybranych dzieł Richarda Longa w tekście rozpoznane zostają poznawcze wartości sztuki
ziemi tworzonej przez artystę w Wielkiej Brytanii, które pozwalają uznać go za twórcę zainteresowanego
lokalnymi uwarunkowaniami relacji pomiędzy artystą a naturą, wynikającymi
z XVIII-wiecznych i XIX-wiecznych koncepcji malowniczości i przestrzeni wiejskiej jako angielskiej
przestrzeni narodowej. In the art of the last few decades, we can see changes and returns to anthropological, social,
or scientific research. Activities undertaken by artists were often characterized by abandoning
interest in aesthetic issues for social activation or the development of new technologies
and materials. Criticism and the history of art recognize this scientific turning point in art as
a sign of our time. However, this perspective is not so much a result of new interests in art, but
rather a change of interest in the reflection on art. The latter is also visible in the field of other
scientific fields such as history or cultural geography, for which the cognitive value of the
art of earlier decades and centuries has also become evident in recent years. More and more
evident becomes the need to revisit these trends in art, which has so far been analyzed in the
rather limited context of the development of international avant-garde art, and the emphasis
on formal works of art. In the 70s of the twentieth century, when the conceptualism and
directions of dematerialization of the artistic object dominated the art, both artistic practice
and reflection on the subject were dominated by the ideals of the international avant-garde.
The art of land (Land Art) functioned in this optics as one of many moves towards extending
the field of sculpture. Based on selected works by Richard Long, the cognitive values of the
art of the land created by the artist in the United Kingdom are recognized, which allow him to
be considered a creator interested in local conditions of the relationship between artist and
nature, resulting from 18th and 19th century concepts of picturesque and rural space as an
English national space.