Gry terenowe Daniela Rycharskiego jako animacja więzów pokrewieństwa
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Plińska, Weronika
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [61]-71
Język: pl
Słowa kluczowe:
anthropology of artkinship
totemism
participatory art projects
“new folk art”
Kurówko
Warsaw Museum of Modern Art
peasant activism
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The field game of Daniel Rycharski was a participatory art project curated by Szymon
Maliborski from the Museum of Modern Art in Warsaw and conducted in the artist’s home
village Kurówko, North Mazovia, in 2014. In cooperation with local contributors, Rycharski
prepared a set of field games, such as: “fertilizing the field with manure” or “gathering edible
weeds” to entertain visitors from Warsaw. In this article, drawing on my ethnographic data
and selected interpretations, I argue that the main topic of The field games were kin-based social
relationships. The aim of the project was to bring together those who Rycharski imagined
as “descendants” of Polish peasants and their forgotten “ancestors”. The majority of participants
were employees of cultural institutions, so his project also aimed at renegotiation of the
conditions under which contemporary “new folk art” can be created.