Motywy wyboru nauczycielskich studiów geograficznych – uwarunkowania i typologia motywów
View/ Open
Author:
Tracz, Mariola
Hibszer, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 221, Studia Geographica 10 (2016), s. [190]-205
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
geografiamotywy wyboru
nauczycielskie studia geograficzne
geography
motives choice
teacher training studies
Date: 2016
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
W ostatnich latach obserwujemy dokonujące się zmiany w podejściu do kształcenia
nauczycieli. Niestety, najczęściej mają one charakter administracyjny, wynikający
m.in. z przyjętego trzystopniowego modelu studiów, standardów kształcenia nauczycieli
oraz Krajowych Ram Kwalifikacji. Równocześnie maleje zapotrzebowanie
na absolwentów studiów nauczycielskich. Celem podjętych badań przeglądowych
było ustalenie motywów, którymi kierują się obecnie studenci geografii wybierając
kształcenie nauczycielskie. Badania dostarczyły faktów o podobieństwach, różnicach
i związkach dotyczących okoliczności wyboru geograficznego kształcenia nauczycielskiego,
dając podstawę do weryfikacji funkcjonującej w literaturze typologii
motywów. Badania ankietowe przeprowadzono wśród studentów nauczycielskich
studiów I stopnia (licencjackich) i II stopnia (studiów magisterskich) w trzech ośrodkach
akademickich: Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, Uniwersytecie Śląskim
w Sosnowcu oraz Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W uczelniach
tych są realizowane różne modele kształcenia nauczycieli geografii. Grupa badawcza
liczyła 914 osób, wśród których było 507 studentów studiów licencjackich i 471
studentów studiów drugiego stopnia – magisterskich. Nauczycielskie kształcenie
geograficzne wybierają głownie kobiety oraz osoby ze wsi i małych miast. Najczęściej
wskazywanymi motywami wyboru nauczycielskich studiów geograficznych
były te z grupy motywów wewnętrznych, tj.: zamiłowanie do pracy pedagogicznej,
zamiłowanie do pracy z dziećmi, możliwości stałego dokształcania się. Jednocześnie
ujawniły się w większym stopniu wpływ czynników z grupy zewnętrznych o charakterze
strukturalnym – np. przywileje tej grupy zawodowej, dodatkowe kwalifikacje,
bezpłatny kurs. Odnotowano różnice w deklaracji motywów w odniesieniu do płci
badanych, jak i poszczególnych ośrodków akademickich. W oparciu o zebrane dane
dokonano weryfikacji typologii motywów wyboru zawodu nauczyciela geografii,
szczególnie w grupie czynników zewnętrznych. In the last years we observe changes occurring in the approach to teachers’ training.
Unfortunately, they most often have the administrative character, resulting among others
from the accepted three-stage model of study, teacher training standards and the National
Qualification Framework. Simultaneously, the demand for graduates of teaching studies decreases
from the side of education. The aim of research review was to determine motives
of teaching training choice by current students of geography. Investigations were carried
out among students of teaching studies of the first degree (Bachelor) and the second degree
(MSc) in the Pedagogical University in Cracow, University of Silesia in Sosnowiec and Nicolaus
Copernicus University in Toruń. In these higher education schools are realized different models
of training of geography teaching, what allowed to obtain representative results for the
motives of choice of teaching training. The study was conducted by means of questionnaire
method. The research group consisted of 914 persons including 507 second-year undergraduate
students and 471 postgraduates (Master’s degree). The attempt to diagnose the circumstances
of this choice and typology of motives was distinguished. Teacher training studies
choose mostly women and students living in village. The most frequently motives of teaching
studies were those of internal group like: interest for pedagogical work, interest to work with
children and possibility of permanent training. At the same time, revealed to a greater impact
factors of the external group of a structural nature: privilege of professional, additional
qualifications and free course. There has been observed differences in referenced motives in
relation to the gender and universities.