Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRepka, Peterpl_PL
dc.date.accessioned2021-02-07T13:30:31Z
dc.date.available2021-02-07T13:30:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 208, Studia Naturae 1 (2016), s. 144-161pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10379
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe present study deals with the evaluation of the management of Veľká Fatra National Park and its comparison with three other selected national parks of the Visegrád Four: Bohemian Switzerland National Park (Czech Republic), Bieszczady National Park (Poland) and Bükk National Park (Hungary). The information about Veľká Fatra National Park was acquired through SWOT analysis. The weaknesses and threats found following SWOT analysis were further evaluated by an analysis of the “force field” and “problem analysis”. The management applied in individual parks was evaluated through the expert system Integrated Protected Area Management (IPAM) with the aim to improve the present management. Another part of the examination is the evaluation of the environmental edification and of the consciousness of students of grammar and secondary schools, both in the region where the National Park is located and outside that region. The examination for this study was carried out between 2010–2014. A survey of the environmental consciousness and edification has been implemented in all surveyed countries and the tool of exploratory method was a questionnaire, which was distributed to 1301 respondents. The survey managed to confirm the assumption that in some areas the level of environmental consciousness of the target group is very low. This situation is justified by the fact that schools do not have a precise definition in what form and to what extent attention should be paid to this field. Another reason is the insufficient cooperation between schools and National Parks.en_EN
dc.description.abstractOpracowanie dotyczy oceny zarządzania w Parku Narodowym (PN) Wielka Fatra oraz porównania jego jakości z wybranymi trzema PN Czwórki Wyszehradzkiej: PN Czeska Szwajcaria (Republika Czeska), Bieszczadzkim PN (Polska) oraz PN Góry Bukowe (Węgry). Informacje wstępne na temat PN Wielka Fatra uzyskano dzięki analizie SWOT. Słabe strony zarządzania i zagrożenia, sprecyzowane dzięki analizie SWOT, zostały następnie ocenione analizą „pola siłowego” oraz analizą „problemową”. W celu poprawy sposobu zarządzania, obecne zarządzanie w poszczególnych PN zostało ocenione przez Zintegrowany System Zarządzania Obszarami Chronionymi (Integrated Protected Area Management – IPAM). Drugą częścią badań była ocena wpływu sąsiedztwa PN na edukację i świadomość środowiskową uczniów gimnazjów oraz szkół średnich w regionie, w którym znajduje się PN, a także poza tym regionem. Badanie przeprowadzono w latach 2010–2014 we wszystkich czterech analizowanych krajach. Zastosowano technikę ankiety, w której narzędziem był kwestionariusz ankiety audytoryjnej, dystrybuowany wśród 1301 respondentów. Wyniki badań potwierdziły założenie, że w niektórych obszarach edukacji środowiskowej poziom świadomości populacji statystycznej był bardzo niski, zarówno w regionie PN, jak i poza tym regionem. Jedną z przyczyn takiego stanu jest fakt, że programy szkolne nie definiują precyzyjnie w jakiej formie i zakresie powinna być realizowana edukacja środowiskowa. Innym powodem może być niedostateczna współpraca między szkołami i PN.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectBieszczady National Parken_EN
dc.subjectBohemian Switzerland National Parken_EN
dc.subjectBükk National Parken_EN
dc.subjectenvironmental educationen_EN
dc.subjectIPAMen_EN
dc.subjectSWOT analysisen_EN
dc.subjectVelká Fatra National Parken_EN
dc.subjectBieszczadzki Park Narodowypl_PL
dc.subjectPark Narodowy Czeska Szwajcariapl_PL
dc.subjectPark Narodowy Góry Bukowepl_PL
dc.subjectedukacja środowiskowapl_PL
dc.subjectIPAMpl_PL
dc.subjectanaliza SWOTpl_PL
dc.subjectPark Narodowy Wielka Fatrapl_PL
dc.titleManagement and environmental education in Veľká Fatra National Park (comparison with other parks of Visegrád Group)en_EN
dc.title.alternativeZarządzanie i edukacja ekologiczna w Parku Narodowym Wielka Fatra (porównanie z innymi parkami Grupy Wyszehradzkiej)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord