dc.contributor.author | Madalińska-Michalak, Joanna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2021-02-09T16:09:52Z | |
dc.date.available | 2021-02-09T16:09:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Labor et Educatio. 2019, nr 7, s. [29]-42 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10398 | |
dc.description.abstract | The paper critically examines the reality of the teaching profession and
teachers’ working conditions in Poland and refers to the future of the teaching
profession. The paper assumed that education, including teacher education, is one of
the most important assets and one of the crucial tasks of the state, hence it should be
given priority. The teacher has been assigned a strategic role in the functioning and
effectiveness of the education system. As demonstrated, playing this role should be
supported by state actions to shape the future of the teaching profession. At the core of
these activities are strategies that increase the attractiveness of the teaching profession
and the social recognition of the importance of teachers’ work and empowering teachers.
The paper presents the thesis that strengthening the socio-professional position of
the teacher is indispensable in actions aimed at improving the quality of education.
In many countries, including Poland, more should be invested in the development
of teachers and competitive conditions of their employment and work. Striving to
strengthen the profession should become a priority in the activities of both state and
local authorities, as well as the work of teacher training universities. | en_EN |
dc.description.abstract | Artykuł odsłania realia dotyczące zawodu nauczyciela i warunków pracy
nauczycieli w Polsce oraz odnosi się do przyszłości zawodu nauczyciela.W artykule
przyjęto, że edukacja, w tym edukacja nauczyciela, to jedno z ważniejszych dóbr i
jednym z najważniejszych zadań państwa, stąd powinno się ją traktować priorytetowo.
W funkcjonowaniu i efektywności systemu edukacji przypisano strategiczną rolę
nauczycielowi. Odgrywanie tej roli – jak pokazano – powinno być wspierane przez
działania państwa służące kształtowaniu przyszłości zawodu nauczyciela. U podstaw
tych działań leżą strategie pozwalające na podnoszenie atrakcyjności zawodu nauczyciela
i społecznego uznania ważności pracy nauczycieli oraz wzmacnianiu pozycji
nauczycieli. W artykule postawiono tezę mówiącą o tym, iż umocnienie pozycji społeczno-
zawodowej nauczyciela jest nieodzowne w działaniach na rzecz podniesienia
jakości edukacji. W wielu krajach, w tym także w Polsce, należy bardziej inwestować w
rozwój nauczycieli i konkurencyjne warunki ich zatrudniania oraz ich pracy. Dążenie
do wzmocnienia zawodu powinno stać się priorytetem zarówno w działaniach władz
państwowych, lokalnych, jak i pracach uczelni kształcących nauczycieli. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | teaching profession | en_EN |
dc.subject | attractiveness of teaching profession | en_EN |
dc.subject | social status of teacher | en_EN |
dc.subject | teacher education policies | en_EN |
dc.subject | quality of education | en_EN |
dc.subject | zawód nauczyciela | pl_PL |
dc.subject | atrakcyjność zawodu nauczyciela | pl_PL |
dc.subject | pozycja społeczno-zawodowa nauczyciela | pl_PL |
dc.subject | polityki w zakresie edukacji nauczycieli | pl_PL |
dc.subject | jakość edukacji | pl_PL |
dc.title | Shaping the Future of Teaching Profession | en_EN |
dc.title.alternative | Kształtowanie przyszłości zawodu nauczyciela | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |