Show simple item record

dc.contributor.authorMadalińska-Michalak, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2021-02-09T16:09:52Z
dc.date.available2021-02-09T16:09:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2019, nr 7, s. [29]-42pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10398
dc.description.abstractThe paper critically examines the reality of the teaching profession and teachers’ working conditions in Poland and refers to the future of the teaching profession. The paper assumed that education, including teacher education, is one of the most important assets and one of the crucial tasks of the state, hence it should be given priority. The teacher has been assigned a strategic role in the functioning and effectiveness of the education system. As demonstrated, playing this role should be supported by state actions to shape the future of the teaching profession. At the core of these activities are strategies that increase the attractiveness of the teaching profession and the social recognition of the importance of teachers’ work and empowering teachers. The paper presents the thesis that strengthening the socio-professional position of the teacher is indispensable in actions aimed at improving the quality of education. In many countries, including Poland, more should be invested in the development of teachers and competitive conditions of their employment and work. Striving to strengthen the profession should become a priority in the activities of both state and local authorities, as well as the work of teacher training universities.en_EN
dc.description.abstractArtykuł odsłania realia dotyczące zawodu nauczyciela i warunków pracy nauczycieli w Polsce oraz odnosi się do przyszłości zawodu nauczyciela.W artykule przyjęto, że edukacja, w tym edukacja nauczyciela, to jedno z ważniejszych dóbr i jednym z najważniejszych zadań państwa, stąd powinno się ją traktować priorytetowo. W funkcjonowaniu i efektywności systemu edukacji przypisano strategiczną rolę nauczycielowi. Odgrywanie tej roli – jak pokazano – powinno być wspierane przez działania państwa służące kształtowaniu przyszłości zawodu nauczyciela. U podstaw tych działań leżą strategie pozwalające na podnoszenie atrakcyjności zawodu nauczyciela i społecznego uznania ważności pracy nauczycieli oraz wzmacnianiu pozycji nauczycieli. W artykule postawiono tezę mówiącą o tym, iż umocnienie pozycji społeczno- zawodowej nauczyciela jest nieodzowne w działaniach na rzecz podniesienia jakości edukacji. W wielu krajach, w tym także w Polsce, należy bardziej inwestować w rozwój nauczycieli i konkurencyjne warunki ich zatrudniania oraz ich pracy. Dążenie do wzmocnienia zawodu powinno stać się priorytetem zarówno w działaniach władz państwowych, lokalnych, jak i pracach uczelni kształcących nauczycieli.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectteaching professionen_EN
dc.subjectattractiveness of teaching professionen_EN
dc.subjectsocial status of teacheren_EN
dc.subjectteacher education policiesen_EN
dc.subjectquality of educationen_EN
dc.subjectzawód nauczycielapl_PL
dc.subjectatrakcyjność zawodu nauczycielapl_PL
dc.subjectpozycja społeczno-zawodowa nauczycielapl_PL
dc.subjectpolityki w zakresie edukacji nauczycielipl_PL
dc.subjectjakość edukacjipl_PL
dc.titleShaping the Future of Teaching Professionen_EN
dc.title.alternativeKształtowanie przyszłości zawodu nauczycielapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record