Chosen of Current Challenges in Educational System and Learning
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Grewiński, Mirosław
Kawa, Marek
Lizut, Joanna
Źródło: Labor et Educatio. 2019, nr 7, s. [109]-131
Język: en
Słowa kluczowe:
higher educationon-line education
internet of things
ICT-based education
modern school
innovations
szkolnictwo wyższe
edukacja on-line
internet rzeczy
ICT
nowoczesna szkoła
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The article was based on a part of a wider report entitled “The future of the
labor market - issues and possibilities” prepared by a group of social politicians from
WSP Korczak Pedagogical University in Warsaw together with an international team
of partners as part of the “Transformers for the future Labor Market” project (EUSBSR
– EU Strategy for the Baltic Sea Region). The article itself is a brief insight into the
situation of education, and especially higher education from a global perspective,
which has found itself in the context of technological and civilization challenges of
recent years, especially its electronisation and globalization through the Internet and
the latest information tools as well as communication. The authors try to capture the
most important challenges and relationships in relation to teaching and education’s
innovations as on-line teaching, internet of things, education based on ICT, modern
school. The context of necessary changes in the educational market and cultural and
mental changes in relation to civilization challenges are also discussed. Artykuł powstał w oparciu o fragment szerszego raportu pn. “Przyszłość
rynku pracy – zagadnienia i możliwości” przygotowanego przez grupę polityków społecznych
z WSP im. J. Korczaka w Warszawie wraz z międzynarodowym zespołem
partnerów w ramach projektu “Transformers for the future labour market” (EUSBSR
– EU Strategy for the Baltic Sea Region). Sam artykuł jest krótkim wglądem w sytuację
edukacji, a zwłaszcza szkolnictwa wyższego w ujęciu globalnym, w jakim znalazło
się w kontekście wyzwań technologiczno-cywilizacyjnych ostatnich lat, zwłaszcza jego
elektronizacji i wpływów globalizacji za pośrednictwem internetu i najnowszych nośników informacji. Autorzy próbują
uchwycić najważniejsze wyzwania i relacje w odniesieniu
do nauczania i edukacji: nauczanie on-line, internet rzeczy, edukacja oparta
o ICT, nowoczesna szkoła. Poruszony jest również kontekst koniecznych zmian na
rynku edukacyjnym oraz przeobrażeń kulturowo-mentalnościowych w związku z wyzwaniami
cywilizacyjnymi.