Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGajewski, Mariuszpl_PL
dc.date.accessioned2021-02-09T17:08:21Z
dc.date.available2021-02-09T17:08:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2019, nr 7, s. [185]-199pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10406
dc.description.abstractThis paper addresses issues related to educational difficulties encountered by children and youth in controversial cult groups. The first section sets out the fundamental right of children and youth to school education. The next one characterizes the structure and presents the specifics of the functioning of cult groups and sects from the perspective of social sciences, with particular emphasis on the pedagogical and psychological perspective. The characteristic elements of mind manipulation were pointed out, as was the pathological scheme of controlling adepts of controversial sects. The primary part is the analysis of the relationship between sects and the formal and non-formal education system. The issues of infiltrating schools and universities by sects were also discussed, as well as the problem of partial or complete rejection of school education by cult groups. Attention was drawn to numerous controversies and threats arising from the fact that some modern sects created their own non- formal alternative education and schools. The Polish context has been particularly considered, referring to specific cases. Finally, the need and importance of undertaking diagnostic and preventive actions in counteracting the harmful effects of sects on young people was pointed out.en_EN
dc.description.abstractArtykuł podejmuje kwestie związane z utrudnieniami edukacyjnymi na jakie napotykają dzieci i młodzież w kontrowersyjnych grupach kultowych. W pierwszej części wskazano na podstawowe prawo dzieci i młodzieży do edukacji. W kolejnej scharakteryzowano i przedstawiono specyfikę sekty z perspektywy nauk społecznych z szczególnym uwzględnieniem perspektywy pedagogicznej i psychologicznej. Zasadnicza część stanowi analizę relacji sekt do systemu edukacji formalnej i pozaformalnej. Omówiono kwestie infiltracji szkół i Uniwersytetów przez sekty, problem odrzucenie edukacji szkolnej przez grupy kultowe, a także zwrócono uwagę na zagrożenia płynące z faktu tworzenia własnej alternatywnej edukacji, własnych szkół przez niektóre współczesne sekty. Na koniec wskazano na potrzebę i wagę podjęcia działań o charakterze diagnostycznym i profilaktycznym w zakresie przeciwdziałania szkodliwemu oddziaływaniu sekt na młodzież.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjecteducationen_EN
dc.subjectschoolen_EN
dc.subjectsecten_EN
dc.subjectchildren and youthen_EN
dc.subjectpreventionen_EN
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectszkołapl_PL
dc.subjectsektapl_PL
dc.subjectgrupa kultowapl_PL
dc.subjectdziecipl_PL
dc.subjectmłodzieżpl_PL
dc.titleSects in the Area of Education of Children and Youth: Situation Analysis and Indications for Preventive Measuresen_EN
dc.title.alternativeSekty w przestrzeni edukacji dzieci i młodzieży: analiza sytuacji i wskazania dla oddziaływań profilaktycznychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord