Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKozdraś, Grzegorzpl_PL
dc.date.accessioned2021-02-09T17:32:28Z
dc.date.available2021-02-09T17:32:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2019, nr 7, s. [245]-258pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10410
dc.description.abstractThe article describes the possibilities offered by organising humanistoriented physical education classes at the first stage of education. As part of physical education, which includes the process of physical upbringing and physical training, a teacher has the opportunity to influence pupils not only in terms of their physical fitness and health prevention, but also in terms of socially desirable values. In the research part of the paper, an assessment of the state of humanisation of physical education in early school education was undertaken, adopting the pupils’ behaviour as a subject of research, which was in turn an indicator of the manifestation of values resulting from the assumptions of the concept of agonistic education. Adopting the quantitative research strategy, the paper presents the results of diagnostic studies during which the observation method was used in the categorised observation technique to solve the main problem. The obtained research results show a low level of humanisation in physical education at the first stage of education; they also provide rationale for expressing the thesis regarding the legitimacy of organising physical education classes in accordance with the assumptions of humanisation, i.e. combining physical education and physical training in early school education.en_EN
dc.description.abstractArtykuł opisuje możliwości jakie daje organizacja humanistycznie zorientowanych zajęć wychowania fizycznego na pierwszym etapie kształcenia. W ramach fizycznej edukacji, która zawiera w sobie proces fizycznego wychowania i fizycznego kształcenia, nauczyciel ma możliwość oddziaływania na uczniów nie tylko w wymiarze ich sprawności fizycznej i profilaktyki zdrowia, ale także w wymiarze wartości społecznie pożądanych. W części badawczej artykułu podjęto się oceny stanu humanizacji wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej,przyjmując jako przedmiot badań zachowania uczniów, które stanowiły wskaźnik uzewnętrznienia wartości wynikających z założeń koncepcji wychowania agonistycznego. Przyjmując strategię badań ilościowych, w artykule zaprezentowano wyniki badań diagnostycznych, w trakcie których do rozwiązania problemu głównego użyto metody obserwacji w technice obserwacji skategoryzowanej. Uzyskane wyniki badań wykazują niski poziom humanizacji wychowania fizycznego na pierwszym etapie kształcenia, jednocześnie dają przesłanki do wyrażania tezy, mówiącej o słuszności organizowania zajęć wychowania fizycznego zgodnie z założeniami humanizacji tzn. łączenia fizycznego wychowania i fizycznego kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectearly school educationen_EN
dc.subjectphysical educationen_EN
dc.subjecthumanization of physical educationen_EN
dc.subjectvaluesen_EN
dc.subjectagonistic educationen_EN
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.subjectfizyczna edukacjapl_PL
dc.subjecthumanizacja wychowania fizycznegopl_PL
dc.subjectwartościpl_PL
dc.subjectwychowanie agonistycznepl_PL
dc.titleHumanization of Physical Education in Early School Educationen_EN
dc.title.alternativeHumanizacja wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord