Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSmak, Ewapl_PL
dc.date.accessioned2021-02-11T11:42:23Z
dc.date.available2021-02-11T11:42:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2018, nr 6, s. [179]-191pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10428
dc.description.abstractThe teacher profession can be rated among professions with high risk of health loss both in the physical (somatic) and mental sense. This is evidenced by statistics on the health assessment of a fairly large teaching community. Numerous structural changes (educational reforms) and an increase in professional expectations towards teachers, especially preschool teachers, have caused a significant increase in the stress experienced by them. This article is devoted to the problem of stress in the professional work of a preschool teacher. The most important factors causing stress reactions, as well as pressures that are the source of stress are identified and discussed in this paper. On their basis, the level of occurrence and circumstances of experiencing school stress are determined. Thirty full-time teachers working in kindergartens in rural and urban environments in the Opolskie Voivodeship were surveyed.en_EN
dc.description.abstractZawód nauczyciela można chyba zaliczyć do profesji o dużym ryzyku utraty zdrowia – zarówno w sensie fizycznym (sfera somatyczna), jak i psychicznym. Świadczą o tym statystyki dotyczące oceny zdrowotności dość dużej zbiorowości nauczycieli. Liczne zmiany strukturalne (reformy oświaty) oraz wzrost oczekiwań zawodowych wobec nauczycieli – zwłaszcza wychowania przedszkolnego – spowodowały wyraźne nasilenie doświadczanego przez nauczycieli stresu. Niniejszy artykuł poświęcony jest problemowi stresu w pracy zawodowej nauczyciela wychowania przedszkolnego. Omówiono i wyodrębniono w nim najważniejsze czynniki wywołujące reakcje stresowe, jak również zidentyfikowano presje będące źródłem stresu. Na ich podstawie określono poziom występowania oraz okoliczności przeżywania stresu szkolnego. Badaniami sondażowymi objęto 30 nauczycieli etatowych, pracujących w przedszkolach w środowisku wiejskim i miejskim na terenie województwa opolskiego.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectprofessional stressen_EN
dc.subjectstress levelen_EN
dc.subjectteacher stressorsen_EN
dc.subjectstres zawodowypl_PL
dc.subjectpoziom stresupl_PL
dc.subjectnauczycielskie stresorypl_PL
dc.titleThe Professional Stress of Preschool Education Teachersen_EN
dc.title.alternativeStres zawodowy nauczycieli wychowania przedszkolnegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

No Thumbnail [100%x80]

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord