Motivational and Value-based Component as One of the Structural Elements of Engineering Educators’ Readiness for Professional Mobility
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Malyshevskyi, Oleh
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [27]-36
Język: en
Słowa kluczowe:
professional mobilityvaluative and motivated component
motivation
values
engineers-teachers’ readiness for professional mobility
mobilność zawodowa
składnik motywacyjno-wartościowy
motywacja
wartości
gotowość do zawodowej mobilności inżynierów-pedagogów
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
In theoretical study of readiness of engineers-teachers of computer sciences
for professional mobility, a valuative and motivated component is stated as a systemforming
element and plays an important role in the process of forming a system
of personal and professional values and goals. Valuative and motivated goals of an
engineer-teacher reproduce social, professional and personal importance of vocational
education, and influence formation of a purposeful creative mastering of professional
competences necessary for development of professional mobility. The valuative and
motivated sphere of would-be specialists is proved to be a significant instrument of
socialization and adaptation to social and professional activities. Teoretyczne badanie gotowości inżynierów-pedagogów o profilu komputerowym
do mobilności zawodowej wykazało, że składnik motywacyjno-wartościowy
jako jeden z jej systemowych konstruktów odgrywa szczególną rolę w procesie
kształtowania się systemu wartości i postaw osobisto-zawodowych. Cele motywacyjno-
wartościowe inżyniera-pedagoga odtwarzają społeczne, zawodowe i osobiste znaczenie
edukacji zawodowej i wpływają na kształtowanie celowego kreatywnego opanowania
kompetencji zawodowych niezbędnych do rozwoju mobilności zawodowej.
Udowodniono, że motywacyjno-wartościowa sfera przyszłego specjalisty jest istotnym
narzędziem socjalizacji i adaptacji do działalności społecznej i zawodowej.