Theoretical Preconditions for [a] Change in the Student Assessment System: Toward Good Practices
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Volbikienė, Asta
Vilkaitė-Vaitonė, Neringa
Bubnys, Remigijus
Girdzijauskienė, Rūta
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [73]-93
Język: en
Słowa kluczowe:
student assessmentassessment changes
reflection-based assessment
change
change management
ocena studentów
zmiany w ocenianiu
ocena w oparciu o refleksję
zmiana
zarządzanie zmianą
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Student formal assessment is the core axis of the educational process that
affects the whole teaching / learning activity, its quality, students’ success experience,
their self-respect and self-esteem, and the perception of self-efficacy. By recognising
prospects as the main learning objective and defining the outcome as personal and
authentic learner progress, the assessment raises the need to pay a due attention to
reflection, deep consideration, and feedback to all participants of the educational process.
Against this background, doubts are started to be raised about appropriateness
of the grade, currently being one of the most popular methods of the formal student
assessment, leading to the scientific problem of this article. Over the last few decades, a
shift in the assessment has been observed, from the focus exclusively on the end result
to a stronger orientation toward the whole educational process, with an emphasis on
motivating students to learn and strengthening their involvement in the educational
process. These changes are illustrated by the Finnish good practice where, in an environment
based on mutual trust and respect, and without questioning the importance
and need for testing learners’ knowledge, abilities, and skills in the teaching / learning
process, alternative assessment methods: portfolio assessment and learning conversations,
are successfully used. To transfer examples of the good practice and adapt them
to the national context, it seems reasonable to apply theories and models of change
management. Achieving a targeted and effective change in the area of the assessment
requires a process-focused approach to the change management. Formalna ocena studentów stanowi główną oś procesu edukacji, wpływającą
na całość aktywności nauczania/uczenia, jej jakość, odnoszone przez studentów
sukcesy, ich szacunek do siebie samych i samoocenę, jak również na postrzeganie
własnej skuteczności. Poprzez rozpoznanie perspektyw jako głównego celu uczenia się
oraz zdefiniowania wyników jako osobistych i rzeczywistych postępów osoby uczącej
się, ocena wymaga zwrócenia odpowiedniej uwagi na refleksję, dogłębne rozważania
oraz przekazanie informacji zwrotnych wszystkim uczestnikom procesu edukacji. Na
tym tle ocena jako jedna z najpopularniejszych metod oceniania studentów, zaczyna
wzbudzać wątpliwości co do swojej odpowiedniości, co prowadzi do problemu naukowego
rozpatrywanego w niniejszym artykule. W ciągu ostatnich kilku dekad zaobserwowano
przesunięcie w ocenianiu z koncentracji wyłącznie na wyniku końcowym w
kierunku większego ukierunkowania na cały proces edukacji, z naciskiem na motywowanie
studentów do nauki i wzmocnienie ich zaangażowania w proces edukacji.
Zmiany te ilustruje fińska dobra praktyka, gdzie z powodzeniem stosuje się inne metody
oceny: ocenę portfolio oraz rozmowy kształcące, w środowisku, którego podstawą
jest wzajemne zaufanie i szacunek, bez kwestionowania istotności i konieczności
sprawdzenia wiedzy, zdolności i umiejętności osób uczących się w ramach procesu
uczenia /nauczania. Aby przenieść przykłady dobrej praktyki i dostosować je do kontekstu
krajowego, zasadnym wydaje się być zastosowanie teorii oraz modeli z zakresu
zarządzania zmianą. Osiągnięcie ukierunkowanej i skutecznej zmiany w obszarze oceny
wymaga podejścia do zarządzania zmianą ukierunkowanego na proces.