The Culture of Peace in Adult Education: Its Epistemological Bases from the Jesuit Philosophy
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Limón, Álvaro Luis López
Zhizhko, Elena Anatolievna
García, Laura Gemma Flores
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [95]-108
Język: en
Słowa kluczowe:
foundations of education for peaceJesuit pedagogy
the thought of Francisco Javier Clavijero
the idea of reconciliation of modernity with tradition
filozoficzne podstawy edukacji dla pokoju
pedagogika jezuitów
dziedzictwo naukowe Francisa Javiera Clavijero
pomysł eklektyczne podejście do badań naukowych
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
This work constitutes a historical-pedagogical reflection focusing on the
philosophical foundations of Jesuit pedagogy or education for peace through the
thought of Francisco Javier Clavijero, in particular, his works Ancient History of
Mexico and Particular Physics. The authors studying Clavijero found that his thought
included the following foundations of education for peace: eclectic attitude expressed
in a search for the reconciliation of modernity with tradition; the use of verisimilitude
as a criterion of knowledge in the process of adjustment to the truth within the
philosophy of nature and history; and a belief in the knowledge of the different
philosophical systems, in which the truth is found. According to Clavijero, education,
at first, represents means or a pretext to refute the insults of European philosophers
concerning the supposed inferiority of Mexicans, based on the reason. Education
could be understood as the principle on which a political-social system is based, in
this case of the society of ancient Mexicans. Education is the resource that enables the
transmission of laws and customs, in short, a worldview of the world, which can be
understood in terms more typical of culture. Prezentowana praca jest wynikiem badań historycznych i pedagogicznych,
których celem było określenie filozoficznych podstaw edukacji dla pokoju poprzez
udokumentowaną i bibliograficzną analizę naukowego dziedzictwa wybitnego
przedstawiciela zakonu katolickiego jezuitów Francisa Javiera Klavihero, w szczególności
jego dzieł „Starożytna historia Meksyku” i „Fizyka specjalna”. Autorzy odkryli,
że podstawową edukacją na rzecz pokoju są następujące pomysły Claviero: eklektyczne
podejście do badań naukowych poprzez integrację innej wizji rzeczywistości,
a mianowicie współczesności i tradycji; wykorzystywać w procesie poznania prawdy
kryteriów różnych systemów filozoficznych; kierunek procesu wiedzy w kanale filozofii
przyrody i historii. Według Claviero obraz rdzennych Meksykanów, przedstawicieli
starożytnych wysoko rozwiniętych cywilizacji Ameryki, został niesprawiedliwie upokorzony
przez niektórych europejskich filozofów oświecenia. W swoich pismach Claviero
rozumie świat jako ważny element systemu społecznego każdego kraju i analizuje
strukturę edukacyjną starożytnych Meksykanów, bada zasady, na których się opiera.
W przypadku Claviero edukacja jest mechanizmem umożliwiającym przekazywanie
praw i zwyczajów, światopoglądu, tradycji i kultury w ogóle.