Social and Political Aspects of Education Reforms in Hungary
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Marusynets, Marianna
Király, Ágnes
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [125]-134
Język: en
Słowa kluczowe:
educational process transformationreforms
teachers’ education
lifelong learning
national minorities
transformacja procesów edukacyjnych
reformy
kształcenie nauczycieli
uczenie się przez całe życie
mniejszości narodowe
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The article concentrates on the issue of Hungarian education reforms
brought about by radical political changes, in particular, the country’s admittance to the
European Union. The paper outlines priorities in educational process transformation,
as well as risks emerging in the system of teacher education and lifelong learning. The
challenges associated with our times transform the teacher’s consciousness, shifting
focus to the mandatory use of information technology, the activation of students’
information mobility, and the detailed analysis of employers’ requirements. The study
reveals the Hungarian government’s key activities in relation to the socialization of
the Roma minority and other national minorities compactly residing in Ukraine.
The research illustrated educational resources used to train teachers at educational
institutions to instill tolerance and mutual respect. The 2020s’ are marked by
powerful globalization and political factors penetrating all spheres of social life. The
dynamic formation of the civilized information society is accompanied by a number
of contradictions and conflicts, the strengthening of social ties, and changing living
conditions (Réti, 2009), (Vágó and Vass 2006). Despite numerous methodological
and conceptual studies, the issues of updating the modern teacher’s training to enable
teachers to train and educate students and adequately react to challenges imposed
by digitalization remain open. In this respect, the experience of European states
that successfully carried out a number of educational reforms is of great scientific
interest and deserves to be systematically studied, popularized and introduced into
the domestic educational system. One of such countries is Hungary, which borders on
Ukraine both territorially and functionally (Transcarpathia is compactly inhabited by
Hungarian national minorities). The aim of the article is to substantiate the essence of
the key educational reforms in Hungary and to identify the risks and priorities brought
about by transformational changes in the country. Artykuł koncentruje się na zagadnieniach reform edukacji na Węgrzech
będących wynikiem radykalnych zmian politycznych, a w szczególności przyjęcia
państwa do Unii Europejskiej. Publikacja nakreśla priorytety dla transformacji procesu
edukacji, jak również ryzyka wynikającego z systemu edukacji nauczycieli i kształcenia
przez całe życie. Wyzwania stawiane przez obecne czasy zmieniają świadomość
nauczycieli, przenosząc nacisk na obowiązkowe wykorzystywanie technologii informatycznych,
aktywowania mobilności informatycznej studentów oraz szczegółową
analizę wymagań pracodawców. Badanie przedstawia kluczowe działania rządu węgierskiego
w odniesieniu do socjalizacji mniejszości romskiej oraz innych mniejszości
narodowych obecnie zamieszkałych na Ukrainie. Badanie obrazuje zasoby edukacyjne
wykorzystywane do kształcenia nauczycieli w instytucjach edukacyjnych, mające za
zadanie wprowadzanie tolerancji i wzajemnego szacunku. Lata dwudzieste XXI w. odznaczają
się silną globalizacją i czynnikami politycznymi przenikającymi wszystkie
sfery życia społecznego. Dynamicznemu formowaniu ucywilizowanego społeczeństwa
informatycznego towarzyszy pewna liczba sprzeczności i konfliktów, wzmocnienie
więzów społecznych oraz zmiana warunków życia (Réti, 2009), (Vágó i Vass 2006).
Pomimo licznych badań metodologicznych i koncepcyjnych, problemy unowocześnienia
współczesnego kształcenia nauczycieli tak, aby byli w stanie szkolić i kształcić
studentów oraz odpowiednio reagować na wyzwania stawiane przez cyfryzację nadal
pozostają nierozwiązane. W tym względzie doświadczenia państw europejskich, które
skutecznie przeprowadziły liczne reformy edukacyjne, budzą znaczące zainteresowanie
naukowe i wymagają systematycznych badań, popularyzacji i wdrożenia krajowego
systemu kształcenia. Jednym z takich państw są Węgry, graniczące z Ukrainą
zarówno terytorialnie, jak i funkcjonalnie (obwód zakarpacki jest gęsto zaludniony
przez węgierskie mniejszości narodowe). Celem niniejszego artykułu jest uzasadnienie
podstaw kluczowych reform edukacyjnych na Węgrzech oraz ustalenie ryzyka i
priorytetów będących wynikiem zmian transformacyjnych w państwie.